15 februari 2017

CDA bezoekt familiebedrijven in Zwartsluis

OP 26 januari heeft CDA Zwartewaterland, samen met ondernemer en kandidaat Tweede Kamer Hilde Palland, een bezoek gebracht aan twee familiebedrijven in Zwartsluis.

Er werd gestart bij ForTop, het bedrijf van Harm en Elisabeth Sikkema. ForTop richt zich op technische producten en oplossingen, onder andere op het gebied van energy control. Het bedrijf biedt inmiddels producten voor ziekenhuizen, havens in Rotterdam maar ook voor het nieuw te bouwen vliegveld van Istanbul. MKB-familiebedrijven zorgen voor 40% van de werkgelegenheid in Nederland. Voor het CDA is het van belang dat deze banenmotor blijft draaien. Sikkema: ”ForTop is  een robuust  bedrijf maar een ondernemer moet veel in Nederland. De overheid moet verder denken dan alleen doelstellingen vaststellen”.

Sikkema benadrukte verder dat hoger opgeleide mensen ook een baan kunnen vinden buiten de Randstad. Hij deed daarbij een oproep aan Hbo-studenten om een stageplek in onze regio te zoeken.

Bij Hebo maritiemservice, Overijssels ondernemer van het jaar, werden de CDA’ers bijgepraat door Wiebbe Bonsink. Hebo is een internationale speler op de markt van maritieme calamiteitenbestrijding en bijzonder transport over water. In 1989 opgericht door Henk en Corine Bonsink staat inmiddels de tweede generatie aan de leiding. Middels een fotopresentatie liet Bonsink de diversiteit aan werkzaamheden van zijn bedrijf zien. Hebo vervoert superjachten maar plaatst ook bruggen en licht een wrak zoals de Kamper Kogge.
Ook bij Hebo werd gesproken over werkgelegenheid. Bonsink:”Bij ons zijn schoolverlaters welkom om vervolgens deel te nemen aan ons interne opleidingstraject.

Hilde Palland benadrukte bij beide bedrijven dat het CDA streeft naar een eerlijke economie en dat daarvoor een sterke samenleving nodig is. Met name de familiebedrijven, gevestigd in kleinere steden en dorpen, zijn daarin een trekker.