09 november 2017

CDA bezoekt Tapijtmuseum Genemuiden

Woensdag 8 november heeft het CDA een bezoek gebracht aan het Tapijtmuseum. Het maken van vloerbedekking in Genemuiden begon al vroeg in de 16e eeuw. Momenteel wordt 750 km kunststoftapijt en kunstgras geproduceerd per week.

Er is gesproken met bestuursleden onder andere over de zorgen die er zijn over het onderhoud van het pand van 1.400 m2. De gevel begint naar voren te staan en daar zal binnenkort iets aan gedaan moeten worden. Tot op heden kan het museum draaien op eigen inkomsten maar of dat ook voor de toekomst geldt is niet zeker.

Op dit moment kan het Tapijtmuseum rekenen op de inzet van zo’n 65 personen waarvan enkelen elke dag aanwezig zijn om demonstraties te geven aan de bezoekers. Het bestuur geeft aan dat het aantrekken van jongere vrijwilligers, die toch ook wel enig verstand van het verleden van de tapijtindustrie moeten hebben, niet eenvoudig is.

Dat het museum blijft moderniseren is te zien aan de schermen die zijn geïnstalleerd waarmee de bezoeker interactief aan de slag kan. Dankzij deze schermen is het ook interessant het museum zonder begeleiding te bezoeken. Dat in het museum gewerkt wordt, handmatig en aan de diverse machines, maakt het een bijzondere, levend, museum en zeker een bezoek waard.