05 maart 2018

CDA op bezoek bij familiebedrijf Schagen Infra

Kijkje in de keuken van wegenbouwbedrijf Schagen Infra.

CDA’ers op bezoek bij familiebedrijf Schagen Infra.

Op 28 februari bracht het CDA Zwartewaterland een bezoek aan Schagen Infra in Hasselt. In 1951 start Cor Schagen Wegenbouwbedrijf C. Schagen en na Aat en Johan Schagen is inmiddels de derde generatie, Jonathan Schagen, aangetreden.

Aan de hand van de foto wand in de vergaderruimte geeft directeur Gert Brunink uitleg over de historie en de toekomst van de wegenbouwer uit Hasselt.

Inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in o.a. Groningen, Hoogeveen, Heerenveen en Arnhem en wordt gezocht naar uitbreiding richting Amersfoort.

“Bijzonder om te horen dat dit bedrijf al zo lang duurzaam werkt”, aldus het CDA. “Al het oude asfalt wordt hergebruikt, 60% van het nieuwe asfalt bestaat uit gerecycled materiaal”. Brunink:”Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is bij ons vanzelfsprekend.” Dat blijkt ook uit de actieve bijdrage van Schagen aan de uitvoering van de wet Stimulering Arbeidsparticipatie. Tevens anticipeert het bedrijf op het zogenoemde Social Return on Investment-beleid van de overheid. Bijzonder voorbeeld is de adoptie van olifant Yindee om dierenpark Artis te ondersteunen.

Graag zou Gert Brunink zien dat gemeentes onderling projecten gaan schakelen zodat er langdurig mensen aan het werkt te houden zijn. “Nu werken gemeentes allen op een eigen manier, dat zien we graag anders”, aldus Brunink.

Het CDA is verder bijgepraat over toekomstige projecten zoals het vervangen van schelpenpaden in betonpaden op Ameland en diverse projecten in Amsterdam uitgevoerd door zusteronderneming Salverda.

Gert Brunink:”Schagen Infra telt mee en hoeft niet meer bescheiden te zijn.”

De CDA’ers sloten het bezoek af met een rondleiding door het laboratorium en het buitenterrein.