28 januari 2019

CDA stelt vragen over verkeerssituatie Hasselt.

Tijdens de raadsvergadering van 24 januari heeft Rudi van Zandwijk vragen gesteld over de verkeerssituatie in Hasselt.

Sinds half oktober kunnen we gebruik maken van de nieuwe turborotonde die Hasselt, Genemuiden en Zwolle aan elkaar verbindt. Na ingebruikname volgde al spoedig de prestigieuze opening. De gedeputeerde kwam op bezoek en wethouder Coster hield een toespraak.
Aldaar werd al bekend; het project is nog niet helemaal af, maar er is goed werk geleverd! Ook ruim een half jaar eerder is de rotonde bij de Vaartweg in gebruik genomen. Dat is dus inmiddels 3-kwart- jaar geleden.

Het CDA heeft al eerder vragen over de doorstroming van het traject gevraagd en de antwoorden zijn in deze vergadering aan de ingekomen stukken toegevoegd, die vragen wilden wij agenderen, maar er zijn op dit moment zaken rondom het project N331 die in onze ogen dringender zijn;

De borden van wegwerkzaamheden zijn inmiddels verdwenen en de reguliere snelheid wordt gehanteerd; betekent dit dat het project nu ook formeel is afgerond?

Voorzitter, ik rij regelmatig over het traject en constateerde deze week dat op het hele traject 31 lantaarnpalen defect zijn. Dan heb ik het over het traject van rotonde Euroweg tot aan rotonde Vaartweg. 31 stuks kapotte of niet werkende lantaarnpalen waarvan de meerderheid al enkele weken niet functioneert.

Wie heeft de verantwoordelijkheid over deze lantaarnpalen? En als dat niet de gemeente is? Hoe gaat de wethouder er voor zorgen dat de juiste instantie deze lantaarnpalen hersteld of in werking brengt? En hoe lang zal dit nog duren?

Er staat nog een ANWB-paal met pijlen waar geen weg meer is, of aanduidingen die de verkeerde kant op wijzen. De verlichting is welliswaar uit, maar waarom is deze paal nog niet weggehaald of aangepast? Zorgt de ANWB-pijl bij Frion niet voor onveilige situaties waarbij bestuurders de suggestie wordt gewekt dat men kan afslaan richting de Hanzeweg maar juist op het voetpad terecht komt? Dit lijkt ons niet de bedoeling.

Voorzitter, we zijn nu 3-kwart-jaar na ingebruikname van de rotonde bij de Vaartweg. Zelfs daar is nog steeds geen permanente bebording aangebracht. Wanneer is deze te verwachten? De huidige oranje bebording lijkt nog veel twijfel te zaaien en wij zien regelmatig baanwisselingen op het laatste moment. Daarnaast zie ik regelmatig auto’s maar ook vrachtverkeer keren op de N331-werkelaan of via de parallelweg terugkeren. Hoe gevaarlijk keer-acties zijn hebben we eind december wel gemerkt. Onze verwachting is dat het plaatsen van de definitieve bebording, volgens wettelijke normen, voor meer duidelijkheid zorgt. Hoe kijkt de wethouder hier naar?

Als laatste wil ik graag de situatie ter hoogte van Cellemuiden/Wolfshagenweg onder de aandacht brengen. Alhier is op dit moment alle verlichting uit, belijning slecht zichtbaar en is een knik van 90 graden in de weg aangebracht. Er is hier echter geen schrikhek aangebracht en in het donker lijkt het optisch alsof je rechtdoor kan rijden. Dit leidt in onze tot onwenselijke situaties.

Dit deel is juist bedoeld voor langzaam en fietsend verkeer. Dit deel moet juíst veiliger zijn maar is dit op dit moment niet. Ook hierop graag een reactie van de wethouder.

Wethouder Coster beantwoorde dat er wordt gekeken naar andere mogelijkheden voor verkeersgeleiding en verlichting op de kruising Cellemuiden/Wolfshagenweg. De niet-functionerende verkeerslichten zijn, volgens de wethouder, niet kapot. Deze worden vervangen door nieuwe exemplaren. De definitieve bebording is gepland voor half februari.