09 februari 2018

CDA te gast bij Stichting Recreatiecentrum Zwartewater

Persbericht CDA 12 februari 2018

CDA te gast bij Stichting Recreatiecentrum Zwartewater

Donderdag 8 februari was het CDA Zwartewaterland te gast bij Stichting Recreatiecentrum Zwartewater. De stichting beheert en faciliteert de midden in Zwartsluis gelegen jachthavens en camping. Daarnaast beheert de stichting de ligplaatsen aan de Jaap Buitsteiger en rondom de eilanden bij het Botterhuus.

De CDA’ers werden door voorzitter Ruud Stiekema en secretaris Erik van der Stouwe bijgepraat in het zoals Stiekema verwoordde: “ het mooiste havenkantoor en fraaist gelegen clubhuis van Nederland”.

Ruud Stiekema:”Zelf kom ik al 45 jaar als recreant in Zwartsluis. Zwartsluis is de toegangspoort naar Nationaal Park Weerribben-Wieden met open vaarverbinding naar het IJsselmeer en is daarmee de ideale uitvalsbasis voor watersporters”.

De bezettingsgraad van boven de 90% bewijst dat de haven en camping een populaire recreatiebestemming zijn.

“De stichting heeft als doel te zorgen voor een fijn, gastvriendelijk en comfortabel verblijf voor zowel passanten als haar vaste gasten. We investeren voortdurend in het verbeteren en up to date houden van onze faciliteiten, zo wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan nieuwe drijvende steigers. En investeren dat blijft nodig als de beste jachthaven/camping in de omgeving wilt zijn”, legt Stiekema uit. Er kan op het complex 365 dagen per jaar gerecreëerd worden.

Trots is de stichting op het al 8 jaar achtereen mogen voeren van de Blauwe Vlag. Dankzij het hoog in het vaandel hebben van veiligheid, milieu, energiezuinigheid, en gastvrijheid is de vlag ook in 2017 weer toegekend.

Erik van der Stouwe:” In de zomer is er geregeld gebrek aan plaatsen voor campers. Daarom zijn we nu aan het kijken hoe we dit voor deze zomer nog kunnen uitbreiden.”

Eerder is al in eigen beheer de walkant rondom de Turfeilanden geoptimaliseerd, het water wordt gepacht, de eilanden zelf zijn eigendom van de gemeente.

Van der Stouwe:” We hebben te maken met diverse partijen zoals gemeente, Rijkswaterstaat maar ook met De Sluuspoort, stichting Botter ZS13 en het Botterhuus. Dat maakt het nog weleens complex en zorgt ervoor dat er veel afstemming nodig is voor dit deel van de havenfaciliteiten.”

“Het opmaken van een goed beheersplan waarin lange termijn afspraken worden gemaakt, zodat ook naar de toekomst  helder wordt wie voor wat verantwoordelijk is en hoe zaken bekostigd blijven worden, is een begrijpelijke wens van Recreatiecentrum Zwartewater”, aldus Margreet Bosma van het CDA.

Net als de Stichting wil het CDA Zwartewaterland op de toeristische kaart zetten.

Bosma:” Onze gemeente heeft een unieke uitstraling en een bijzondere ligging. Deels in de IJsseldelta, maar ook deels in de Weerribben-Wieden. Daar moet meer gebruik van gemaakt worden.”