19 januari 2020

Energie Transitie Zwartewaterland

Potentie voor duurzame energieproductie in Zwartewaterland

Energietransitie betekent dat we naar een energiesysteem toegaan met minimale CO2 uitstoot. Om dit te bereiken worden de Nederlandse energievraag, infrastructuur en energiebronnen verduurzaamd. Dit betekent concreet dat de gaskraan dicht gaat voor woningen, kantoren en de meeste bedrijven. Als alternatief gaan we collectieve warmtenetten gebruiken of individueel verwarmen. Dit vraagt om de aanleg van warmtenetten of verzwaarde elektriciteitsnetten. Motorvoertuigen rijden niet langer op fossiele brandstoffen maar elektrisch, op waterstof of op biobrandstof. De elektriciteit die we voor verwarming en mobiliteit nodig hebben wekken we duurzaam op.

Er is voor de gemeente berekend hoeveel duurzame energie er opgewekt moet worden voor energieneutraliteit. Daarnaast is voor de gemeente de potentie verkend voor wind, zon, water, mestvergisting, Warmte Koude Opslag (WKO) en geothermie. De mogelijkheden zijn weergegeven in potentiekaarten per energiebron (zie bijlage 3). In de figuur hierboven staan alle mogelijkheden in één kaart. Voor meer informatie: https://irp-cdn.multiscreensite.com/9dbd822f/files/uploaded/Zwartewaterland%20programma%20energietransitie.pdf