05 maart 2018

In gesprek met Margreet Bosma, lijsttrekker CDA "Wij staan voor vitaliteit van de vier kernen en ons buitengebied"

Na vier jaar in de coalitie te hebben gezeten met ChristenUnie en SGP, maakt ook het CDA zich op voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Margreet Bosma, huidige fractievoorzitter en lijsttrekker van het CDA, kijkt met een goed gevoel terug, al moest zij wel even schakelen in een coalitie met een partij die zelf geen actieve rol voor vrouwen in de raad ziet. “Samen hebben wij impopulaire maatregelen moeten nemen”, zegt Bosma. "Maar als CDA hebben wij de boel niet op slot gezet en dus ook de ruimte genomen om constructief aan een sterkere gemeente te werken."

Vanuit de oppositie kwam wel eens de opmerking dat het CDA maar wat aan het blok ChristenUnie en SGP hing, maar dat ziet Bosma toch echt anders. "Wij waren het stoute jongetje van de klas met een positieve rol. Ik geloof namelijk dat deze coalitie het zonder ons niet vier jaar had volgehouden.” Bosma ziet dat de gemeente met alle ontwikkelingen in de nieuwbouw en op de industrieterreinen niet stil is blijven staan. “Maar na vier jaar is het natuurlijk niet afgerond, dingen blijven doorlopen en dus werken wij graag verder aan onder andere het behoud van de zwembaden en bibliotheken."

Het CDA gaat verder met Bosma als vertrouwde lijsttrekker, maar veel namen op de kandidatenlijst zijn nieuw.

"Wij hechten veel waarde aan ons buitengebied en zijn dan ook blij met melkveehouder Martijn Riezebosch als vervanger van Henk Selles. Zo is Gert van Lente een goede voor het Sociaal Domein en Ivo Eenkhoorn de man om onze gemeente met het oog op recreatie en toerisme positief naar buiten te brengen."

Na de verkiezingen hoopt het CDA met minimaal vijf zetels de grootste partij te zijn. "Wij kunnen dan de eerste stap zetten op weg naar een nieuwe coalitie."

Met welke partijen het CDA een coalitie wil vormen, is Bosma nu nog om het even. "Als wij een wethouder mogen leveren, zal dat in ieder geval niet onze huidige wethouder Visserman zijn. Hij wordt onze nieuwe bestuursvoorzitter." Bosma laat de nieuwe kandidaten weten dat het CDA een partij is waar je wel werk aan hebt. "Als middenpartij zijn wij er voor iedereen en dus maken wij ons sterk voor zowel de zachte, sociale kant als de harde, economische kant. Gelukkig worden wij hierin gesteund door deskundigen uit onze achterban en de vele contacten dankzij onze werkbezoeken."

Met alle pijlen gericht op een plek in coalitie en college wil het CDA ook de komende vier jaar positief bijdragen aan de lokale zorg binnen het Sociaal Domein. "Wij doen het erg goed in Zwartewaterland, maar helaas was dat voor Den Haag aanleiding om ons te korten. Dat maakt ons kwetsbaar, zeker als je bedenkt dat de zorg voor slechts één gezin met twee autistische kinderen het verschil kan maken tussen de groene en rode cijfers. Op dit vlak staan wij dus voor alertheid, maar ook voor het in stand houden van ons sterk ontwikkelde vrijwilligerswerk, noaberschap en omzien naar elkaar."

Verder zet het CDA hoog in op de leefbaarheid en vitaliteit van Hasselt, Zwartsluis, Genemuiden, Kamperzeedijk en het buitengebied. "Graag bevorderen wij de merknaam van onze gemeente, zodat mensen weten dat wij zeker meer dan drie dagen vermaak te bieden hebben."

Ook ziet Bosma in de raad graag een goede afspiegeling van de samenleving. "Maak dus gebruik van je stemrecht, ook de ruim dertig procent die bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen is thuis gebleven. Met het nieuwe BuitenGewoon Zwartewaterland zijn er zeven partijen en dus valt er voor iedereen iets te kiezen."

Kijk voor meer informatie over het verkiezingsprogramma van het CDA op www.cda.nl/overijssel/zwartewaterland

Door: De Zwartewaterkrant | Astrid Mensink

Artikelcorrectie of aanvulling doorgeven? Meld het ons. Wilt u reageren op dit bericht? Laat dan uw reactie achter. Heeft u tips voor onze redactie? Bel dan de tiplijn: 038 - 88 88 853.