03 maart 2019

Vragen in raad over duurzaamheidsregeling Agnieten-terrein

Het CDA stelde donderdagavond vragen aan het college over de stimuleringsregeling ‘duurzaam bouwen’ voor de woningbouw op het voormalige Agnieten-terrein. Deze regeling geldt voor vrijstaande- en twee-onder-één-kapwoningen.

“De eerste woningen worden daar inmiddels gebouwd”, zei CDA-raadslid Martijn Riezebosch. “Er is een budget vrijgemaakt van 126.000 euro om duurzaam en gasloos bouwen te stimuleren. Wij hebben vernomen dat aanvragen die hiervoor gedaan worden, worden afgewezen. Met als reden dat vanaf 1 juli de wetgeving aangepast is en het overheidswege verplicht is om gasloos te bouwen. Het kan toch niet zo zijn dat de gemeente Zwartewaterland, die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft, nu afwijkt van het raadsbesluit?”

De CDA’er wilde weten wat momenteel de status is van deze regeling. “Zijn er al subsidies toegezegd in dit project? En klopt het dat er aanvragen afgewezen worden?”

Wethouder Albert Coster gaf aan dat deze duurzaamheidsbijdrage bestaat uit twee onderdelen. “Eén voor het gasloos bouwen en één voor een EPC (energieprestatiecoëfficiënt, wat de energiezuinigheid van een woning beoordeelt, red.) kleiner dan de wettelijk toegestane norm van 0,4. Na de wijziging van de wet is de regeling voor het gasloos bouwen vervallen. Dit betekent dat alleen nog de subsidie voor het EPC kleiner dan 0,4 aangevraagd kan worden. Op dit moment zijn er nog geen duurzaamheidsbijdrages verstrekt.”

Riezebosch vond dat vreemd. “Volgens mij hebben wij hier met z'n allen afgesproken dat er 126.000 euro gereserveerd is om duurzaam bouwen te stimuleren, onder andere voor gasloos bouwen. De eerste aanvragers gaan daar nu ook van uit, zo is dat destijds in de brochure vermeld. Zij zijn investeringsverplichtingen aangegaan en gaan uit van een bepaald subsidiebedrag voor gasloos bouwen.”

Riezebosch wilde ook weten wat er dan nu gaat gebeuren met het overgebleven geld. “Wordt dat weer van de vierkante meter-prijs afgetrokken?” Wethouder Coster moest daarop donderdag het antwoord schuldig blijven. PvdA’er Harrie Rietman, die zich vorig jaar april nog sterk verzette tegen deze ‘villasubsidie’, vulde hem aan. “Toen de brochure werd overhandigd, zat er een inlegvel bij. Daarin werd toen al aangekondigd dat mocht per 1 juli de wet veranderen, dat gedeelte van de subsidie ook zou komen te vervallen.”

Daarnaast benadrukte Rietman nog dat er meer soorten woningen worden gebouwd op deze locatie. “Er komen appartementen, er komen rijtjeswoningen. Ik zou de wethouder mee willen geven, als het geld nu toch beschikbaar is, om dit niet op een schimmige manier in de grondprijzen te verrekenen. Kijk of het mogelijk is om ook duurzaamheidsmaatregelen te treffen bij die andere woningen op het Agnieten-terrein.”

Ook daar komt de wethouder op een later moment op terug.

Redactie: Bas Wilberink