17 september 2019

Vrijwilligers genoeg!

Afgelopen zaterdag had ik een vrijwilligersavond van de zwemvereniging waar ik lid van ben. Fijn om te zien dat vele vrijwilligers de weg naar de vereniging weer hebben gevonden. Vol energie voor het nieuwe seizoen. Net zoals mijn sportvereniging staan vele andere verenigingen en stichtingen weer aan de start van een nieuw seizoen: Verenigingen verbonden aan d’Overtoom hebben hun seizoens-kickoff achter de rug, musea zoals Schoonewelle en Historisch Centrum Genemuiden hebben de nieuwe collectie op orde en de voetbalcompetitie is weer begonnen. Jong en oud staat de komende maanden weer klaar om hun klus op te pakken en zich belangeloos in te zetten voor hun hobby en daarmee ook de Zwartewaterlandse samenleving.

Ook zijn er vrijwilligers die niet aan een nieuw seizoen beginnen. Mantelzorgers sterven dag-in-dag-uit voor een ander klaar staan ​​kennen geen seizoenen. Maar staan ​​elke dag voor deze zorgbehoevende klaar. In die situaties is er geen vakantie om zelfs bij te komen maar gaat de zorg altijd door. Van 'vrije-wil' is soms ook geen sprake, maar is het aanbod van mantelzorg pure noodzaak.

Tijdens een bezoek van het CDA aan het tapijtmuseum eerder dit jaar werd het ons duidelijk gemaakt: Het mogelijke toekomstige tekort aan vrijwilligers komt niet omdat er steeds minder actieve vrijwilligers bij komen, maar omdat er een toenemende groter beroep op de huidige vrijwilligers wordt gedaan door de Zorg. Vrijwilligers die zich voordoen met ziekte van hun naasten, zich daar zouden graag willen inzetten, maar steeds minder beschikbaar zijn voor verenigingen. Tel daar bij op dat mensen paarden minder tijd lijken te hebben en minder bereid zijn om vrijwilliger te worden, dan komen verenigingen en stichtingen in de problemen.

De oorzaak ligt dus niet alléén in de zorg, maar de grotere vraag naar mantelzorgers heeft geen positief effect op de inzet bij verenigingen en stichtingen. Met het oog op het principe 'langer thuis wonen' zal de vraag om mantelzorgers alleen maar vergroot. Het CDA zal blijven wakker worden er niet teveel zorg bij mantelzorgers terecht komt en dat mantelzorgers op goede ondersteuning kunnen rekenen. En waar mogelijk gebruik maken van respijtzorg om zo af en toe te kunnen ontspannen.

Tijdens de vrijwilligersavond van de zwemvereniging bleek dat op de meeste functies voor dit seizoen voldoende vrijwilligers zijn gevonden. Maar er zijn nooit vrijwilligers genoeg! Ik ben opgegroeid met vrijwilligerswerk. Het is mijn hobby en ontspanning. Ik hoop dat alle kinderen in Zwartewaterland dat meekrijgen in hun opvoeding. Misschien hebben we dan ooit vrijwilligers genoeg!

Rudi van Zandwijk