27 mei 2020

CDA Zwolle ziet een stapeling aan kansen in de Tippe

Afgelopen maandag is in de Zwolse gemeenteraad het ontwerp van De Tippe behandeld. De Tippe is het wijkdeel dat tussen de huidige bebouwing van Stadshagen en Westenholte komt te liggen. In De Tippe is plek voor circa 1250 woningen. CDA Zwolle heeft tijdens deze vergadering een motie ingediend over ‘gestapelde woningbouw in de Tippe’, deze motie werd door een ruime meerderheid van de gemeenteraad gesteund.

We vragen ons fractielid Arjan Spaans naar de achtergrond van deze motie:  “We weten allemaal dat er sprake is van een woningtekort. De grootste knelpunten voor beschikbare woningen liggen vooral bij de starters, alleenstaanden en senioren, de zogeheten 1- en 2-persoons huishoudens. Deze groepen hebben volgens onderzoek een voorkeur voor appartementen. In de Tippe is nu 17,5% gestapelde woningbouw gepland, dat zijn ongeveer 219 woningen. Meer gestapelde woningbouw kan een bijdrage leveren in het terugdringen van het woningtekort waarbij diverse woningtypen gecombineerd kunnen worden”.

Daarmee bedoelt CDA Zwolle niet dat er veel hoger gebouwd moet worden maar dat er naar slimme combinaties wordt gekeken. Spaans: "de kansen op extra woonruimte voor de meest relevante doelgroepen moet zo goed mogelijk worden benut. Hoe mooi zou het zijn als we dichtbij het station ook invulling zien voor woonconcepten zoals de Knarrenhof? Dit zien we graag in combinatie met andere doelgroepen zodat we een gezonde mix van functies en inwoners in de Tippe krijgen: een toekomst waardig!”