10 juli 2020

Na werkbezoek duidelijkheid: geen slib in de Bomhofsplas!

Vorige week bracht het CDA Zwolle een werkbezoek aan de Bomhofsplas.

Er zijn al enige tijd plannen voor het verondiepen van de zandwinlocatie Bomhofsplas. Een operatie die na afloop van de vergunnningsperiode voor de zandwinning uitgevoerd mag worden door de eigenaar van de zandwinningsplas: de Dekker Groep. Het doel hiervan is om het verloop van de kade meer geleidelijk af te laten lopen en daarmee de natuur, de biodiversiteit een betere kans te geven en de locatie netjes en verantwoord achter te laten. Tijdens ons bezoek werden wij hier dan ook over bijgepraat.

We hebben als CDA tijdens ons werkbezoek de zorgen van de Zwollenaren besproken, zeker na diverse problemen bij een ander verondiepingsproject in Nederland: het project Maas en Waal.
Fractielid en woordvoerder Arjan Spaans vroeg indringend aan de Dekker Groep om samen met de inwoners aan wederzijds vertrouwen te werken. Zo gaf Arjan aan om bij twijfel niet in te halen.

Vandaag kwam het bericht naar buiten dat er deze week door de Dekkergroep is besloten om geen slib te gebruiken voor de verondieping van de Bomhofsplas.
Dit zou onder andere besloten zijn naar aanleiding van de grote weerstand, wat ook door ons ook tijdens het werkbezoek besproken is. Dat is mooi nieuws wat veel zorgen bij de omwonenden en het CDA wegneemt.

Is het verondiepen dan van de baan?
Arjan Spaans: "nee, dat nog niet: de mogelijkheid om te verondiepen bestaat nog steeds. In de kern is verondiepen ook prima, het geeft ruimte aan de natuur en biodiversiteit. Dat dient dan echter wel met gegarandeerd schone grond te gebeuren en dus niet met slib of granuliet. We zijn als CDA Zwolle dan ook blij met dit nieuws, fijn om te zien dat de Dekkergroep haar verantwoordelijkheid serieus neemt."

Meer lezen over ons werkbezoek? Lees er alles over op de website: https://www.cda.nl/overijssel/zwolle/actueel/nieuws/cda-zwolle-bezoekt-de-bomhofsplas