Op bezoek bij - 1
07 december 2022

Nicolet Hoorn in debat over Hanzekwartier

Voor ons ligt een prachtig stuk.

Complimenten aan degenen die verantwoordelijk zijn voor deze nota. De ambitie spat eraf, de betrokkenheid en het enthousiasme evenzeer. Er wordt een sfeer neergezet waarin het prettig wonen, werken en recreëren is. Waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en dat waarschijnlijk ook zullen doen, want de beoogde nieuwe bewoners van deze nieuwe woonwijk besteden het huishoudelijk werk uit om zelf tijd te hebben om te kunnen sporten en recreëren. Het beeld ontstaat van een wijk waarin mensen redelijk zorgeloos kunnen leven. Het zou mooi zijn als we dat ideaalbeeld kunnen verwezenlijken.

Als CDA hebben we een aantal opmerkingen bij deze nota:

• Bij de woningprogrammering worden drie categorieën genoemd, waaronder studio’s met een afmeting van 40 vierkante meter, dat is erg klein. In Corona-tijd hebben we gezien dat met twee mensen wonen en werken op een dergelijke oppervlakte niet mogelijk is. Nu is iets altijd beter dan niets als het om woonruimte gaat, maar wij zouden er als CDA toch voor willen pleiten het aantal appartementen met een dergelijke oppervlakte te beperken en in ieder geval de prijs zo te stellen dat het voor één persoon betaalbaar is.
  • In het plan wordt gesproken over veertig procent betaalbaar, terwijl in het coalitieakkoord vijftig procent is afgesproken. We hebben er begrip voor dat de ontwikkeling van dit gebied duur is en het realiseren van betaalbare woningen ingewikkeld, maar op duizend woningen is één procent toch tien woningen. Ziet de wethouder kans het percentage betaalbare woningen te verhogen, misschien niet helemaal naar vijftig procent, maar dan toch een eind in die richting?
  • Midden in het nieuw te bouwen gebied staat het politiebureau van Zwolle. In een wijk waar “toegang voor auto’s tot het strikt noodzakelijke wordt teruggebracht” zou het toch vreemd zijn dat de enige auto’s op de weg politieauto’s zouden zijn die aan en af kunnen blijven rijden.

Wij zijn enthousiast over het kwaliteitsniveau dat voor de wijk wordt neergelegd en daar draagt de passerelle fors aan bij. Het Engelenpad als wandelpad tot het Hanzekwartier vinden wij een prima ontwikkeling, maar dat “het Engelenpad een brug over de IJsselallee nodig heeft om volledig tot haar recht te komen” zoals in de nota staat, daar zijn we als CDA nog niet van overtuigd. De vraag is wie de brug gaat gebruiken met de twee al bestaande tunnels en wat gaat het de inwoner van Zwolle kosten bij de aanleg en het onderhoud?

Als CDA zien wij wel kansen in het gezamenlijk oplossen van de parkeerdruk, in de wijk zelf maar ook bij evenementen die in de toekomst zeker in deze wijk georganiseerd zullen worden. Hoe kan Windesheim helpen de behoefte aan parkeergelegenheid in de wijk te verkleinen en bij eventuele evenementen een overloop zijn? Als CDA bereiden we op dit onderwerp een motie voor.

Voor ons ligt een nota waarin ook hitte-stress de nodige aandacht krijgt. Een goede zaak want dit wordt één van de grote thema’s voor de komende jaren. Hoe houden we de hitte buitenshuis en hoe zorgen we ervoor dat de warmte ook buiten dragelijk is, zonder dat het veel energie kost. Je kunt je afvragen of de hoge gebouwen die langs het Engelenpad komen voldoende schaduw creëren op hete dagen, maar op andere dagen niet het zonnetje tegenhouden. Ook is de vraag of een windcorridor die op mooie dagen voor koeling zorgt op minder mooie dagen niet een enorm tochtgat zal zijn. Het feit dat we dit onderwerp zo nadrukkelijk op de kaart zetten, daar is het CDA blij mee en wij steunen onderzoeken op dit punt van harte.