10 maart 2021

Vrijwilligers centraal bij ronde tafel gesprek met het CDA

2021 is het jaar van de vrijwilliger. Voor het CDA betekenen vrijwilligers de sociale ruggengraat van de maatschappij. De bijdrage die zij leveren binnen instellingen, verenigingen en organisaties is onmeetbaar groot. In het kader daarvan brachten kamerlid Hilde Palland (nr.12 op de lijst) en Zwols CDA-fractievoorzitter en kandidaat Tweede Kamerlid Jan Nabers (nr. 55) samen met gedeputeerde Roy de Witte op zaterdag 27 februari een online werkbezoek aan verenigingen in de regio. Palland: “In het werkbezoek kwam naar voren dat er zorgen zijn bij verenigingen over de huidige corona impact en de toekomst. Onze samenleving draait op de veerkracht van vrijwilligers, we willen de sterke verenigingsstructuur die we in Nederland kennen behouden en goed door de Corona-crisis heen loodsen.”

Naar aanleiding van het werkbezoek willen Palland, De Witte en Nabers in gesprek met vrijwilligersorganisaties in Zwolle die daar behoefte aan hebben. Nabers: “We willen graag weten hoe het met de verenigingen gaat en gehoor geven aan de eventuele vragen die zij hebben. Ook zijn wij benieuwd naar wat corona voor impact heeft op de verenigingen en welke invloed zij verwachten ná deze crisis. We willen immers niks liever dan dat de door vrijwilligers gesterkte ruggengraat van de samenleving sterk blijft.”

Het geplande rond de tafel gesprek vindt plaats op zaterdag 13 maart. Palland: “Het CDA is betrokken bij vrijwilligersorganisaties in veel verschillende sectoren. Vanuit het maatschappelijk veld sluit daarom de Stadkamer aan, namens de Protestantse kerk de diaconie, vanuit de zorg het Ronald McDonaldhuis, SVI Zwolle Zuid vertegenwoordigd sport en vanuit cultureel oogpunt sluit het Fraterhuis aan. De lijnen binnen het CDA zijn kort: Nabers (gemeente Zwolle), de Witte (provincie Overijssel) en Palland (Tweede Kamer) willen aan de slag met de problematiek. Als u ook aan wilt sluiten bij deze ronde tafel, stuur dan vooral een mail naar Jan Nabers: [email protected].