29 juli 2022

Wethouder Arjan Spaans: We willen niet meer dat bomen onnodig sneuvelen

De tijd dat bomen plaats moeten maken voor nieuwe projecten is volgens wethouder Arjan Spaans voorbij. De gemeente gaat een onafhankelijke adviescommissie instellen die zich over deze maatschappelijke kwesties gaat buigen.

Of een boom behouden moet blijven als deze in de weg staat, is steeds meer een maatschappelijke kwestie geworden. De waardering voor dit gemeentelijk groen is groter geworden. Het behoud van deze bomen is steeds belangrijker en dat betekend dat het onnodig laten sneuvelen van bomen niet meer kan. Vandaar dat een onafhankelijke commissie zich over deze kwesties buigt om te oordelen of een boom behouden moet blijven of ruimte mag maken voor het project.

Als de maatschappelijke waarde van een project groot genoeg is, kan nog steeds gekozen worden om een boom te kappen. Wel moet dan rekening gehouden worden met het compenseren van dit groen door genoeg bomen terug te planten. Ook kan er voor gekozen worden om de bestaande boom te verplaatsen. Op deze manier wil de wethouder in de genoeg groen over houden in de stad. ''Zwolle groeit, vandaar dat we zuinig met dit schaarse groen moeten omgaan. Met hitte en piekbuien merk je ook belangrijk dat is. Ook gewoon voor het welzijn van mensen '' Aldus Spaans