15 mei 2023

Zwolle toe aan buitenring: Bestemmings- en woonverkeer ontkoppelen van doorgaand verkeer

Het Zwolse CDA wil dat de regio Zwolle ook voor komende generaties de kwaliteit houdt die wij als huidige inwoners nu mogen beleven. Door de goede intensieve samenwerking op het gebied van ruimtelijke ordening tussen Rijk, Provincie, regio en de gemeente Zwolle en op basis van verschillende onderzoeken wordt steeds meer duidelijk over welke besluiten genomen moeten worden.

Het Zwolse CDA staat helemaal achter het maatregelenpakket 2030, al hebben we niet te veel vertrouwen dat de gedragsbeïnvloeding, die we al tien jaar proberen te doen met mobiliteitsmakelaars, veel op zal leveren. Het maatregelenpakket 2040 mist echt nog een essentieel punt. De focus van de mobiliteitsonderzoeken ligt vooral op de Zwolse verkeersystemen. De onderzoekers lijken “vergeten” te zijn dat er ook nog doorgaande verkeersroutes bestaan.

De auto’s die vanuit Twente onderweg naar Noord-Nederland zijn, moeten niet meer over de afgewaardeerde Ceintuurbaan waar we 5000 woningen willen bouwen. Het CDA pleit hier voor een nieuwe buitenring voor doorgaand verkeer. Een nieuwe buitenring waar je vóór Wijthmen van de A35 afgaat en om Zwolle heen naar de A28 bij knooppunt Hessenpoort rijdt. Mocht je naar het Westen van Nederland willen via de nieuwe buitenring zou je vanaf de A35 vóór Wijthmen naar de A28 bij Hattemerbroek moet kunnen.

We willen het Zwolse bestemmings- en woonverkeer van het doorgaande verkeer ontkoppelen om op deze manier het verkeersysteem beter te reguleren en de volgende stap te maken voor het Zwolle van de toekomst. Er is in het verleden veel werk verzet om onze gemeente en de regio Zwolle klaar te maken voor de komende generaties waarvan wij nu mogen profiteren. Laten we dit doorzetten om de kwaliteit voor de komende generaties alleen maar te blijven verbeteren.