Echt groen is het in ons buitengebied, waar agrarische ondernemers bijdragen aan essentiële voedingsmiddelen en ook zorgen voor een levendig en aantrekkelijk landschap met dieren en landbouw. Dat buitengebied staat onder druk. Het krijgt steeds meer te maken met nieuwe inpassingen en innovaties als het gaat om energieopwekking, aanpassingen in de bedrijfsvoering en veranderingen in het grondgebruik.

Duurzame landbouw en ondernemerschap

CDA Zwolle pleit voor verduurzaming van de agrarische sector. Dat betekent minder gewasbeschermingsmiddelen en juist meer duurzame gangbare of biologische landbouw. We stimuleren emissiearme stallen. Dit leidt ook tot het behoud en versterken van ons groene buitengebied. In dat buitengebied moet meer ruimte zijn voor initiatieven rond toerisme en horeca. Maar altijd met oog voor de publieke groene ruimte en in afstemming met de bewoners en agrarisch gebruikers om zo samen te kunnen genieten van onze groene gemeente. Er moet een soepel vergunningenbeleid komen om agrarische ondernemers de kans te geven om in het buitengebied andere activiteiten te ontplooien.

Biodiversiteit en educatie

Dat genieten bevorderen we ook door het inzaaien van akkerranden met bloemen. Dat geeft een impuls voor de biodiversiteit. Het investeren in biodiversiteit is belangrijk omdat we aarde in bruikleen hebben en de opdracht hebben er zuinig mee om te gaan. Binnen de gemeente willen we de Nooterhof een rol geven in het leren waarderen en verkennen van de natuur waarbij vanuit daar bezoeken gebracht worden aan bijvoorbeeld “ruimte voor de rivier”, agrarische bedrijven en wijkboerderijen. Meer aandacht en waardering voor haar rol is daarom noodzakelijk.

Waterberging

Om voorbereid te zijn op de gevolgen van de klimaatverandering moet (nog) meer aandacht gegeven worden aan waterberging. Extra waterlopen en een bypass van IJssel naar de Vecht kunnen daaraan bijdragen.

Kleine kernen

De leefbaarheid in de kleine kernen in het buitengebied verdient aandacht. Maatregelen zoals speelvoorzieningen, extra bouwen en bereikbaarheid met het OV dragen bij aan de leefbaarheid.