Door de groei van de gemeente Zwolle wordt het steeds drukker. Dit heeft gevolgen voor voetgangers, fietsers, automobilisten, de logistiek en het openbaar vervoer. Daarom liggen er uitdagingen op het gebied van mobiliteit.

Investeren in goede bereikbaarheid

Het CDA Zwolle wil dat planontwikkelingen meer vanuit een totaalvisie op de gemeente tot stand komen. Goede bereikbaarheid van het centrum, van winkelgebieden, van scholen en sociaal-culturele voorzieningen dragen bij aan de kwaliteit van de leefomgeving. Parkeren hoeft niet overal meteen “naast de deur”. Centrale parkeervoorzieningen voor een (deel van een) wijk is wat het CDA betreft een mogelijkheid. Parkeervoorzieningen bij hoogbouw kunnen prima ondergronds worden gerealiseerd. Aan de buitenranden van Zwolle ziet het CDA ruimte voor mobiliteitshubs: mensen die van buiten de gemeente komen, kunnen daar parkeren en vervolgens overstappen naar passende alternatieven zoals een (leen)fiets, openbaar vervoer of taxi.

De gemeente Zwolle moet - in samenspraak met Rijkswaterstaat en provincie - een onderzoek starte naar een te realiseren wegenstelsel waarbij gemotoriseerd wegverkeer, dat niet in Zwolle hoeft te zijn, zo min mogelijk gebruik meer maakt van het huidige ringwegstelsel.

Zwolle wereldfietsstad

Wat is Zwolle zonder aandacht voor de (e)bike? Het CDA Zwolle steunt elk initiatief om ook in de toekomst wereldfietsstad te blijven van harte. De fiets is een aantrekkelijk, schoon en gezond vervoermiddel. We zijn goed op weg, maar het kan nog beter. Elke nieuwe woonwijk behoort een fijnmazig netwerk van veilige voet- en fietspaden te hebben, die je snel van buitengebied en omliggende plaatsen naar centrum en vice versa brengen. We willen dat mensen (en hun kinderen) onbezorgd op de fiets naar hun bestemming kunnen gaan. Op de grotere (ontsluitende) wegen ziet het CDA een vlotte afwikkeling van verkeer voor zich waarbij verkeersstromen elkaar zo min mogelijk hinderen. Ten behoeve van het woon-werkverkeer zetten we in op de aanleg van (regionale) snelfietspaden tussen woon- en werkplekken.

Goed openbaar vervoer…

Binnen het stedelijk gebied zijn goede OV-voorzieningen belangrijk. Goed en aantrekkelijk openbaar vervoer (OV) vermindert de afhankelijkheid van de auto. Dit kan in combinatie met nieuwe mobiliteitsconcepten, zoals autodelen, ertoe leiden dat er minder parkeerplekken nodig zijn. Daardoor is er meer ruimte voor bijvoorbeeld nieuwe speelplekken of groen. Ook investeren in een of meer transferia kan de druk op de stad verminderen. Zo verbetert de leefbaarheid en wordt de drukte en vervuiling in de stad minder. Naast buslijnen van en naar het station moeten we investeren in een ringleiding die wijken en mobiliteitshubs verbindt.

… zorgt voor een betere verbinding

Goede bereikbaarheid van buurten, voorzieningen en bedrijventerreinen in landelijke gebieden is een groot goed. Voor deze plekken zetten wij ons samen met de provincie in voor goede concessies voor het openbaar vervoer. Daarnaast moet de gemeente het contact tussen bedrijven en OV-concessiehouders voor het organiseren van maatwerkoplossingen faciliteren. Wij vinden dat mensen met een beperking zonder problemen gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Ook verkent het CDA graag de mogelijk om mensen die minder te besteden hebben tegemoet te komen, zodat zij vaker gebruik kunnen maken van de fiets of het openbaar vervoer.

Autoluw en elektrisch

Binnen de gemeentegrenzen willen we goede doorstroomroutes op de buitenring en passend en dekkend openbaar vervoer. In en rond de binnenstad stimuleren we voet- en fietsverkeer. Dat betekent dat we de binnenstad verder autoluw willen maken Uitbreiding van 30km zones steunt het CDA Zwolle van harte. We willen een fijnmaziger oplaadnetwerk voor elektrisch aangedreven voertuigen. We stimuleren initiatieven die deelgebruik promoten, van auto tot (elektrische) fietsen. Wel pleiten we hierbij voor het betrekken van lokale ondernemers bij levering en het onderhoud van de infrastructuur en voertuigen.

Lelystad airport

Door onduidelijke en onvolledige informatie over Lelystad Airport is bij veel mensen het vertrouwen in de overheid beschadigd. Daardoor is bij mensen het gevoel ontstaan dat Lelystad Airport erdoor werd gedrukt. CDA Zwolle wil de laagvliegroutes helemaal van tafel hebben voordat het vliegveld geopend wordt. Daarnaast zijn er nog veel onduidelijkheden rondom milieurichtlijnen en de stikstof en CO2-discussie. We moeten kijken hoe zich dit de komende jaren gaat ontwikkelen.

Het CDA Zwolle wil het gebruik van de trein stimuleren voor korte reizen van minder dan 700 km. Nu wordt 14% van deze afstanden nog per vliegtuig afgelegd. Om het reizen met de trein te stimuleren hebben we betere treinverbindingen nodig met Europese steden als Brussel, Parijs, Londen en Berlijn. Daarnaast willen we ontmoedingsmaatregelen voor vluchten op deze afstanden. Mogelijk is Lelystad Airport dan helemaal niet nodig.

HSL-verbinding met Europa

Buiten Zwolle liggen er logistieke uitdagingen in het autoverkeer (A28, N35 en N50). We promoten het gebruik van openbaar vervoer. Daarom heeft CDA Zwolle het initiatief genomen om samen met NS de mogelijkheden te bekijken van de opname van Station Zwolle als aankomst- en vertrekplek op de HSL-verbinding naar Parijs en Londen via Amsterdam. Helemaal in combinatie met het vernieuwen van het Zwolse stationsgebied geeft deze internationale aansluiting Zwolle een zakelijke en gastvrije impuls.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.