Een motie voor steun aan grensondernemers die net niet in aanmerking komen voor corona-steunmaatregelen, is unaniem aangenomen. In de motie wordt de regering opgeroepen om alles op alles te zetten om alsnog een regeling te treffen voor deze groep ondernemers. Het is gezamenlijke motie van CDA en Pvda (Palland-Mulder/Van Dijk).

Het gaat om grenswerkers en grensondernemers die, volgens de motie, ’momenteel nauwelijks nog de boodschappen en de huur kunnen betalen’ omdat zij onvoldoende overheidssteun krijgen. Ze wonen vlak over de grens, in Duitsland of België, terwijl ze in Nederland werken of een zaak hebben. In het land waar ze wonen komen ze niet in aanmerking voor een uitkering, in ons land komen ze niet in aanmerking voor coronasteun.

Hilde Palland-Mulder: “Het is eigenlijk een administratieve toestand waar de ondernemers in het grensgebied slachtoffer van zijn. Nederland heeft ervoor gekozen het steunpakket zo op te bouwen dat een voorwaarde is dat je in Nederland woont. Maar Duitsland en België hebben er juist voor gekozen te kijken naar waar je onderneemt en op basis daarvan krijg je steun. Dus Duitsers en Belgen die in Nederland wonen en in eigen land ondernemen, hebben dubbel recht op steun, maar een Nederlander die over de grens woont en in Nederland onderneemt krijgen nergens steun."

Mustafa Amhaouch, CDA-Kamerlid en zelf woonachtig in Panningen, Limburg: “Zeven van onze twaalf provincies grenzen aan Duitsland of België. Het moet toch mogelijk zijn om via bilaterale gesprekken met deze landen een oplossing te vinden voor deze groep? In de uitvoering zie ik geen problemen, want bijvoorbeeld een gemeente als Maastricht voert nu ook al de TOZO-steunregeling uit.”

Steun verlenen aan die groep is makkelijker gezegd dan gedaan, aldus minister Koolmees in zijn reactie. Hij gaf aan nog geen toezeggingen te kunnen doen.