Sybrand Buma is de lijsttrekker voor het CDA bij de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer. Op het voorjaarscongres van 4 juni 2016 in Maarssen is Sybrand Buma officieel gekozen als CDA-lijsttrekker. Buma is sinds mei 2012 politiek leider van het CDA. Hij won toen de lijsttrekkersverkiezing in de aanloop naar de landelijke verkiezingen van september 2012.

Buma werd op 2 april unaniem voorgedragen door het CDA partijbestuur. Op basis van de statuten konden zich vervolgens tot 14 april tegenkandidaten melden. Van die mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Met Buma als lijsttrekker maakt het CDA zich nu op voor de campagne richting 15 maart 2017. In het najaarscongres zal de rest van de lijst worden vastgesteld. Het verkiezingsprogramma wordt op het verkiezingscongres van januari 2017 vastgesteld.