Van der Wel op 35: “We gaan voor 20.000 stemmen!”

Het landelijk bestuur van het CDA heeft Piet-Cees van der Wel definitief op nummer 35 gezet van de landelijke lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen volgend jaar. Van der Wel is blij met zijn plek: “Het is natuurlijk een grote eer om misschien straks wel onze regio te mogen vertegenwoordigen in Den Haag. Je zou het haast als een soort roeping kunnen zien. En het is ook heel belangrijk. Het is namelijk soms ontzettend lastig om regionale thema’s op de politieke agenda te krijgen in Den Haag. Bijna alle Tweede Kamerleden komen uit de Randstad. Daar hebben veel Kamerleden nog nooit van de N34, de N36 of de Nedersaksenlijn gehoord. Daarom zou het zo mooi zijn als ik die thema’s wel kan agenderen.”.

20.000 stemmen
Van der Wel denkt aan 20.000 stemmen genoeg te hebben. “Het is veel, het is best een opgave, maar zeker niet onmogelijk. Zeker niet in Overijssel. De mensen die met voorkeursstemmen gekozen werden in de Tweede Kamer vanuit een moeilijk verkiesbare plaats hadden vaak twee dingen gemeen. Ze zijn van het CDA en ze kwamen uit Overijssel. Pieter Omtzigt, Annie Schreijer, Maurits von Martels en Sabine Uitslag bijvoorbeeld. Ik zal dus enorm campagne moeten voeren. En ik hoop dat mensen me daarin willen steunen.” 4 jaar geleden waren er ongeveer 17.500 stemmen nodig voor een voorkeurszetel. “Daarom gaan we voor 20.000 stemmen, dan zitten we in ieder geval save!”, aldus een enthousiaste van der Wel.

Nedersaksenlijn
Er zijn volgens van der Wel duidelijke speerpunten voor de regio Overijssel. “Natuurlijk de regionale economie. We moeten nu al nadenken over hoe we sterker uit deze Coronacrisis kunnen komen als regio. Bereikbaarheid is hierbij essentieel. De Nedersaksenlijn moet en zal er komen. Daar moeten we echt voor gaan. Voor studenten zou het ideaal zijn om rechtstreeks van Twente naar Groningen te kunnen treinen. Ik heb me er enorm voor ingezet dat dit ook in het verkiezingsprogramma van het CDA terecht komt. Begin januari zal dat programma worden bekrachtigd op ons congres. Het is niet alleen belangrijk voor studenten dat die treinlijn er komt, maar ook voor bedrijven. Wat een kansen geeft het bijvoorbeeld ook bedrijven om via de terminal in Coevorden, waar weg, water en spoor samenkomen, goederen vanuit het noorden te vervoeren naar Twente en zelfs naar Duitsland. Er hoeft maar 12 kilometer spoor te worden aangelegd. Dat moet ons toch gewoon lukken?”.

Wegen
Ook de bereikbaarheid over de weg moet beter vindt van der Wel. “Het is toch van de zotte dat je in de Randstad overal vierbaanswegen ziet en in onze regio praktisch altijd meteen achter een vrachtwagen zit op een tweebaans weg”? Van der Wel kan zich er echt over opwinden: “Een goed voorbeeld is de N35. Eindelijk gebeurt er wat aan deze Rijksweg. Rijksweg zeg ik nog maar eens! Het rijk moet die weg dus aanpakken. Maar VVD minister van Nieuwenhuizen heeft dit pas gedaan nadat nota bene de provincie Overijssel 100 miljoen heeft bijgelegd. Ter vergelijking: De A27 bij Utrecht kost de belastingbetaler, waarvan er ook ruim een miljoen in Overijssel wonen 1,2 miljard euro. 12 keer zo veel! Het is dus geen overbodige luxe dat er in de Tweede Kamer meer voor onze regio wordt opgekomen”.

Campagne
Nu moet er campagne gevoerd gaan worden om 20.000 stemmen te behalen. “Ik heb daar nu al heel veel zin in. De komende tijd gaan jullie veel van me horen. En daarna natuurlijk ook. Mocht ik gekozen worden ga ik sowieso regelmatig spreekuurtjes houden. Je moet er voor de mensen zijn en proberen om de leefomgeving nóg mooier te maken. Dat probeer ik nu al te doen in de gemeenteraad van Hardenberg als fractievoorzitter, maar dat zou ik ook graag als Tweede Kamerlid doen. Ik denk dat ik dan nóg meer kan betekenen voor onze mooie regio!”
De campagne zal grotendeels online moeten plaatsvinden, maar van der Wel zal zich ook zo veel mogelijk fysiek laten zien. “Samen met een aantal hele leuke creatieve mensen hebben we al van alles bedacht. En zelfs een bekende Nederlander gaat me steunen met een bijzonder liedje. We moeten alles uit de kast trekken om 20.000 stemmen te behalen, zodat we de regio nog meer op de kaart kunnen zetten. Ik heb er heel veel zin in. We gaan d’r wat moois van maken!”