Samen bereik je meer. Zelfs met een politiek gevoelig onderwerp als het AZC. Als voorzitter van het presidium van Hardenberg heeft Piet-Cees de leiding genomen in dat dossier. En dat had een unieke uitkomst. Gisteravond stemde de gemeenteraad van Hardenberg namelijk unaniem in met verlenging onder strikte voorwaarden.Voorwaarden die de omwonenden belangrijk vinden. Piet-Cees mocht daar vanmorgen bij RTV Oost over vertellen.

"In Hardenberg willen we strenger zijn op wie we toelaten en tegelijkertijd barmhartig zijn voor wie het nodig hebben. Om verlenging van het AZC in onze gemeente te kunnen steunen, hebben we daarom voorwaarden gesteld. Dit verbetervoorstel doet recht aan de geluiden die omwonenden, ondernemers, medewerkers op het AZC en de politie ons hebben laten horen. Het COA investeert meer in beveiliging en er komt een kinderopvang. Op die manier houden we de buurt veilig en richten we ons met name op het opvangen van kwetsbare jonge gezinnen. Dit is hard nodig, want op dit moment gaat er veel goed in het AZC, maar er gaan ook dingen mis. Tegen mensen die overlast in de buurt veroorzaken, zeggen we: het is geen recht om hier te komen, maar wel een voorrecht om hier te mogen zijn. Door selectiever te zijn wie we wel of geen opvang bieden verminderen we overlast."

Nadere duiding is ook te horen in bijgevoegd filmpje.

Wil je de hele bijdrage tijdens de gemeenteraadsvergadering terugkijken kan dat hieronder.