Introductie

Pieter Omtzigt woont in Enschede met zijn vrouw. Ze hebben vier dochters. Pieter heeft econometrie gestudeerd in Exeter en Rome, en is gepromoveerd aan het Europees Universitair Instituut in Florence.

Al ruim 17 jaar maakt hij zich als Kamerlid namens het CDA hard voor mensen die tussen de wielen van de overheid zijn gekomen. Klokkenluiders, de toeslagenaffaire, of corruptie en moord op Malta, als Pieter zich eenmaal vastbijt in een dossier laat hij niet meer los. Met zijn jarenlange ervaring en de vele resultaten die hij geboekt heeft, stelt Pieter zich beschikbaar als lijsttrekker van het CDA.

In een brief aan de kiezer hij legt zijn drijfveren uit en hoe hij politiek wil bedrijven als lijsttrekker van het CDA.

Waarom lijsttrekker?

Ons  mooie land staat voor een aantal forse uitdagingen. Op dit moment is de Coronacrisis een gezamenlijke uitdaging die veel van iedereen in ons land vergt. Maar er zijn ook andere urgente kwesties in ons land, die de rechtsstaat en onze samenleving raken en waar verandering nodig is

• De overheid zelf moet zich aan wetten houden en dienstbaar zijn aan haar burgers. Bij bijvoorbeeld een deel van de Belastingdienst gebeurde het tegenovergestelde.
  • Verenigingen, gezinnen en maatschappelijke organisaties moeten autonoom, los van de overheid ruimte krijgen. De beste initiatieven komen namelijk vaak vanuit de praktijk en juist de overheid dient dat te koesteren.
  • Jonge mensen en gezinnen verdienen ruimte. Dat begint bij de volkshuisvesting, waar een enorme opgave ligt, die overigens alle generaties raakt.
  • We moeten in Europa samenwerken met verantwoordelijke landen, die hun eigen financiĆ«n en eigen rechtsstaat zelf op orde houden.

Werken aan deze opgave is niet nieuw voor mij. Ik heb de afgelopen tijd hard gewerkt voor een beter functionerende rechtsstaat in Nederland, te beginnen bij de Belastingdienst. Hetzelfde heb ik in de Raad van Europa gedaan, in landen zoals Malta en Polen.

Dat werk wil ik met kracht voortzetten voor een mooie, hoopvolle toekomst voor Nederland.

Een sterke samenleving en een eerlijke rechtsstaat waar de overheid er is voor haar burgers en niet andersom. Daar sta ik voor en werk ik aan. Samen met u.

Het CV van Pieter

1996
Economie en statistiek, Universiteit van Exeter (VK)
Promotie (Phd.) Europees Universitair Instituut, Florence
Lid Tweede Kamerfractie CDA
Lid van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa

Bijzonderheden

Woordvoerder en rapporteur

In de Kamer is Pieter op dit moment woordvoerder pensioenen, Europa en belastingen.  Eerder was hij o.a. woordvoer financiĆ«n, buitenland en zorg. Hij is namens de Kamer tevens rapporteur Brexit en rapporteur Europese transparantie.

Raad van Europa

In de Raad van Europa publiceerde hij verschillende rapporten over o.a. klokkenluiders, over de ISIS-genocide en de moord op Daphne Caruana Galizia in Malta. Deze rapporten hadden directe en indirecte effecten. Zo leidde het rapport over de corruptie op Malta tot internationale druk. Grote protesten op Malta zelf leidden tot de val van Minister-President Muscat.

Kamerlid van het Jaar en Prinsjesprijs

In 2014 werd Omtzigt door de Parlementaire Pers Vereniging (PPV) benoemd tot Kamerlid van het Jaar. In 2016 ontving hij de Prinsjesprijs. Deze wordt uitgereikt aan een politicus die van bijzondere betekenis is of is geweest voor het gezag van het parlement.

Beste Politieke Actie

In 2019 won hij samen met Renske Leijten (SP) de prijs voor Beste Politieke Actie voor hun werk om de toeslagenaffaire boven tafel te krijgen.