Precies 15 jaar geleden werd Pieter Omtzigt lid van de Tweede Kamer. De afgelopen jaren groeide Pieter uit tot één van de populairste Tweede Kamerleden van Nederland. Vooral door zijn grote dossierkennis. Maar wat weet jij eigenlijk over Pieter Omtzigt? Test het via de volgende 15 vragen.

1. Met wie ging Pieter Omtzigt de afgelopen jaren niet in debat?
    2. Welk prestigieuze prijs won Pieter Omtzigt?
    3. Hoeveel voorkeurstemmen haalde Pieter Omtzigt tijdens de vorige Tweede Kamerverkiezingen?
    4. Met welk dossier hield Pieter Omtzigt zich de afgelopen 15 jaar niet bezig?
    5. Hoeveel uur werkt Pieter Omtzigt per dag wanneer hij in Den Haag is?
    6. Waar is Pieter Omtzigt geboren?
7. Waar woont Pieter Omtzigt?
8. Pieter Omtzigt kwam precies 15 jaar geleden in de Tweede Kamer. Maar hoe vaak stond Pieter Omtzigt in de afgelopen 15 jaar op de CDA-kandidatenlijst voor de Tweede Kamer?
9. In de media krijgt Pieter Omtzigt veel bijnamen. Wat is geen bijnaam van hem?
10. Pieter Omtzigt is één van de meest invloedrijke twitteraars in Nederland. Hoeveel tweets heeft hij ongeveer verstuurd?
11. Wat is het beroep dat Pieter Omtzigt uitoefende voordat hij de politiek inging?
12. Het leven van Pieter Omtzigt lijkt soms wel op dat van een muziekster. In 2017 toerde hij door Nederland en bezocht hij stad en land. Wat was de naam van zijn tour?
13. Wat is Pieter’s tweede voornaam
14. Op welke plek stond Pieter Omtzigt tijdens de laatste Tweede Kamerverkiezingen?
15. Naast heel veel uur werken heeft Pieter Omtzigt ook een grote hobby. Wat is dit?
    1. B. Pieter Omtzigt ging niet in debat met Barack Obama
    Pieter Omtzigt is lid van de Raad van Europa. Deze organisatie bevordert de mensenrechten en democratie. In die hoedanigheid debatteerde hij met Merkel, Cameron en Juncker.

2. C. Pieter Omtzigt won de Prinsjesprijs in 2016 en was Kamerlid van het jaar in 2014. Beide antwoorden dus goed.
    Overigens won Pieter ook nog wat andere prijzen. Bijvoorbeeld de NPN Pensioen award 2012.

3. C. Pieter Omtzigt kreeg 92 000 voorkeurstemmen.
    Het waren er waarschijnlijk meer omdat er stembureaus de fout ingingen.

4. C. Pieter Omtzigt hield zich niet bezig met onderwijs.
    Dit is nog maar een kleine lijst, want Pieter Omtzigt hield zich met veel thema’s bezig de afgelopen jaren

5. B. Pieter Omtzigt werkt 15 uur als hij in Den Haag is.
    Hij is op kamerdagen vaak tot 's avonds laat in de Tweede Kamer te vinden. In een interview gaf hij aan dat hij op die dagen ongeveer 15 uur werkt.

6. C. Den Haag.
    Pieter is geboren in Den Haag, maar groeide op in Twente.

7. C. Pieter Omtzigt woont in Enschede.

8. C. Pieter Omtzigt stond voor de 5e keer op de lijst.

9. D. Super Omtzigt is geen bijnaam.
    Luis in de pels is een bijnaam die Pieter kreeg na het winnen van de Prinsjesprijs. De bijnaam Oppositiehengst kreeg hij omdat hij in de Tweede Kamer van de ene vergadering naar de volgende ontmoeting spurt. En de bijnaam Pitbull ontstond door zijn harde werken en vastberadenheid.

10. A. Hij heeft ongeveer 30 000 tweets verstuurd.

11. A. Hij was econometrist
    Van 1992 tot 1996 studeerde Pieter economie en statistiek aan de Universiteit van Exeter in Engeland en aan de Libera Università Internazionale degli Studi Sociali Guido Carli (LUISS) in Rome, Italië. Na zijn studie deed Omtzigt promotie-onderzoek aan het European University Institute in Florence. Hij promoveerde in december 2003 in de econometrie met een proefschrift getiteld Essays in Cointegration Analysis.

12. A. Pieters Pensioen Tour
    In deze tour sprak hij met jongeren en ouderen over de pensioenproblematiek. Hij besprak daar de problemen en de uitdagingen, maar ook vooral zijn oplossingen voor een beter pensioenstelsel.

13. B. De tweede voornaam van Pieter is Herman.

14. B. Pieter Omtzigt stond op de 4e plaats.

15. A. Zijn hobby is zeilen
    Wij hebben het ook niet ontdekt. Ooit hield hij van zeilen maar dat schijnt wat lastig te zijn in Twente. Verder schrijft hij in zijn vrije tijd wel eens een boek of een academisch artikel.

Je hebt van de 15 punten gehaald

11-15 punten: Je bent een Pieter Omtzigt Expert
    Wow jij weet wel heel veel over Pieter Omtzigt. Met trots kunnen we jou meedelen dat je een echte Pieter Omtzigt-expert bent. En dat willen we graag belonen. Daarom verloten we onder de Pieter Omtzigt-experts een lunch met niemand minder dan …. Pieter Omtzigt. Wil je daar kans op maken? Klik dan hier .

6-10 punten: Je bent een Pieter Omtzigt kenner
    Je weet al best wel veel over Pieter Omtzigt, Dit willen we graag belonen. Onder de Pieter Omtzigt-kenners verloten we een aantal boeken van Pieter Omtzigt. Wil je daar kans op maken? Klik dan hier

0 tot 5 punten: Je bent een Pieter Omtzigt-beginner
    Ken je Pieter Omtzigt nou nog steeds niet na 15 jaar? Pieter Omtzigt is een interessant Tweede Kamerlid. Dus het is zeker de moeite waard om hem beter te leren kennen. Bijvoorbeeld door hem te volgen op Twitter Twitter en Facebook.