06 juni 2019

CDA Pride in gesprek met Lenny

Het CDA Pridenetwerk sprak gisteren (donderdag 6 juni 2019) met Tweede Kamerleden Lenny Geluk-Poortvliet (woordvoerder emancipatie) en Harry van der Molen (wetgeving). Het CDA Pride netwerk was vorige week zwaar teleurgesteld dat het CDA niet meestemde om de praktijk van homogenezingen te verbieden en wilde van de fractie weten hoe we elkaar nu kunnen versterken.

Daarop heeft het CDA Pride netwerk nu een groot aantal afspraken gemaakt met de fractiewoordvoerders. Zo is het CDA Pride netwerk uitgenodigd structureel input te gaan leveren op de CDA emancipatie-agenda. De eerste aanzet hiervoor maken wij op zaterdagmiddag 13 juli tijdens een heisessie van het CDA Pride netwerk in Amersfoort.

Achtergrond

Aanleiding van het gesprek was het stemgedrag van de fractie over het voorstel van de VVD voor een verbod op "homogenezing". Het CDA Pride netwerk beschreef in een open brief haar verbazing en onbegrip over de weigering van het CDA homogenezing te verbieden en nam hier publiekelijk afstand van. Daarop liet Lenny Poortvliet weten dat ook het CDA het verwerpelijk vindt als iemands seksuele geaardheid wordt ´genezen´ of onderdrukt, maar dat homogenezing al met de huidige wet en regelgeving wordt aangepakt. Ook volgens minister Grapperhaus van Justitie. Het CDA en het CDA Pride netwerk zijn het er over eens dat iedereen in Nederland de vrijheid moet hebben om te houden van wie hij of zij wilt.

Het CDA en het CDA Pride netwerk zijn het echter oneens over hoe dat via wet en regelgeving en beeldvorming bereikt kan worden.Vooral op sociale media kreeg het CDA (en, indirect, het CDA Pride netwerk) een storm van kritiek over zich heen. Dit heeft het bestaansrecht van het CDA Pride netwerk voor ons alleen maar meer bevestigd. Er is voor ons werk aan de winkel. Binnen het CDA én binnen de community. Maar we doen het wel met onze eigen agenda en op onze manier!