18 november 2018

CDA Pride verwelkomt door European Centre-Right LGBT+ Alliance

Op vrijdag 16 en zaterdag 17 november werd de 5de jaarlijkse Assambly van de European Centre –Right LGBT+ Alliance gehouden. Het Netwerk CDA Pride in oprichting werd hier voor uitgenodigd en van harte welkom geheten en werd het netwerk meteen op genomen in het bestuur. De European Center-Right LGBT + Alliance heeft tot doel:

1. Het bevorderen van de rechten van LHBTI-personen in de samenleving op basis van waarden zoals individuele vrijheid en diversiteit.
  2. Politieke partijen te informeren over HBTI-relevante onderwerpen.
  3. Bijdragen aan een politieke inclusieve omgeving van LHBT+ personen.
  4. Versterken van de samenwerking tussen centrum-rechtse LGBT+-netwerken.

De European Center-Right LGBT+ Alliance bestaat uit de volgende organisaties:

• Israel                Ga'ava Balikud
  • Sweden            Öppna Kristdemokrater
  • Netherlands      CDA Pride
  • Finland             Kasary
  • Belgium            CD&V Reinbow Network
  • Sweden            Öppna Moderater
  • Germany          LSU - Lesben und Schwule in der Union
  • Norway             Åpne Høyre

Naast de interne vergadering en de discussie over gezamenlijke standpunten waren ontmoetingen met de Intergroup op LGBT Rights van het Europees Parlement, ILGA Europe en de EPP.

Vanuit deze tweedaagse Assambly kwamen de volgende politieke punten:

a.     Aandacht voor “Freedom of Movement”  en dan speciaal voor regenbooggezinnen en LHBTI-personen.

b.     In meerdere landen moeten transgenders nog zich eerst steriliseren voor dat ze van geslacht mogen veranderen.

c.     Bescherming van LHBTI-vluchtelingen binnen de Europese landen

d.     In Oost-Europese landen zijn er negatieve ontwikkelingen gaande rondom LHBTI-personen en standpunten.

e.     Istanbulpride is een voorbeeld van terugval in tolerantie. Van een evenement waar tienduizenden deelnemers de tolerantie vierden is het in enkele jaren een verboden bijeenkomst.