04 december 2019

Europese Samenwerking

Vanaf onze oprichting is CDA Pride lid van de European Centre-Right LGBT+ Alliance (ECRLA), een alliantie van LHBT-netwerken binnen de EVP-partijen. Tot nu toe zijn er lid-organisaties uit Finland, Zweden, Duitsland, Nederland, België en Ierland. Ook een netwerk van een Noorse partij is aangesloten, aangezien de partij aangesloten is bij de EVP. Jaarlijks houdt de ECRLA een conferentie waar leden van de aangesloten organisaties elkaar treffen en  van gedachten wisselen over uiteenlopende onderwerpen die voor LHBTI-inwoners van Europa van belang zijn. Afgelopen oktober vond deze jaarlijkse conferentie in Oslo plaats. In 2020 zal mede in het kader het 40-jarig bestaan van het CDA deze conferentie plaatsvinden in Nederland!

Namens CDA Pride is Gerben Horst naar Oslo afgereisd en heeft Marc Haverkamp opgevolgd als bestuurslid van de ECRLA.

Het aantreden van de nieuwe Europese Commissie was voor de ECRLA een goede gelegenheid om aandacht te vragen voor een aantal voor ons belangrijke onderwerpen. Hiervoor hebben we een statement opgesteld (zie bijlage). Onderstaande statement is inmiddels aan de voorzitter van de nieuwe Europese Commissie gestuurd.

Binnen de ECRLA hebben we afgesproken dit statement ook aan onze delegatie in het Europees Parlement en de LHBT-woordvoerder in het nationale parlement te sturen.

Met name vrage we aandacht voor de vaststelling van de Non-Discrimination Directive, welke al in 2008 door de EC is gepresteerd maar nog altijd op instemming door de Europese Raad wacht. En ondertussen zien we jaarlijks de situatie voor LHBT-inwoners van diverse EU-lidstaten eerder verslechteren dan verbeteren. Vooral in lidstaten die het vaststellen en implementeren van deze bepaling tot nu toe blokkeren. Het is dus hoog tijd dat deze anti-discriminatie bepaling wordt vastgesteld en geïmplementeerd. In de ogen van CDA Pride en de andere ECRLA-organisaties raakt dit aan de fundamentele waarden van de Unie. In wezen vloeien de overige punten uit het ECRLA-statement hier uit voort.