23 september 2019

Kennismaken met minister Ferd Grapperhaus

Vandaag hebben we als CDA Pride netwerk een goed gesprek gevoerd met Ferd Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid en Lenny Geluk-Poortvliet, lid van de CDA Tweede Kamerfractie en woordvoerder emancipatie. Wat moet er gebeuren om geweldpleging tegen -en de aangiftebereidheid onder- LHBTI mensen uit te bannen resp. te vergroten? Wat kan de politie er aan doen? Wat zouden de antidiscriminatiebureaus bij gemeenten kunnen oppakken? Hoe zou het netwerk Roze in Blauw versterkt kunnen worden?

Vanuit het Netwerk is op het congres een resolutie ingediend. Onderwerp is de versterking van de gemeentelijke antidiscriminatiebureaus. Sinds hun wettelijke oprichting, dit jaar 10 jaar geleden, is het bergafwaarts gegaan met veel van deze bureaus. Mede om die reden is de aangiftebereidheid onder LHBTI om aangifte te doen ook navenant gedaald. En dat is schrijnend, want geweldpleging tegen LHBTI is aan de orde van de dag, alle goede bedoelingen ten spijt.