24 maart 2017

Pannenkoekendag

Vrijdag 24 maart was het pannenkoekendag. En een mooie gelegenheid voor kinderen om ouderen in het zonnetje te zetten. Dat vonden ook de leerlingen van Montessorischool Elzeneind. Zij bakten pannenkoeken voor (dementerende) ouderen in Oss. Onze dochter deed dat ook. En ze kwam kwam vol verhalen thuis.

“Pannenkoekendag. Fijn dacht ik. Want dan hoeven we niet te werken. En ik bak graag. Maar het was nog veel leuker dan we dachten. Naast bakken mochten we ook serveren en vooral een praatje maken met de ouderen. Van tevoren hadden verzorgsters in de klas al uitleg gegeven over dementie. Dan wisten we wat ons te wachten stond. Dat was heel interessant.”

“De ouderen vonden de pannenkoeken heel lekker. Maar na een tijdje wisten we niet veel meer te zeggen. Sommige dingen moesten we best vaak herhalen. We hebben ook foto’s gekeken en prentenboeken over de boerderij. De ouderen vonden het geweldig. En wij ook. Maar ik denk niet dat ze zich er veel van herinneren. Dat maakt eigenlijk ook niet uit.”

Eerlijk gezegd had ik nog nooit van pannenkoekendag gehoord. Maar ik ben onder de indruk van de Osse versie. Kinderen uit groep acht die samen met dementerenden kletsen, lezen en eten. Hoe mooi is dat? Voor de kinderen is dat leuk en leerzaam. En de ouderen worden verwend met pannenkoeken en aandacht van jonge mensen. Als het even kan bak ik volgend jaar lekker mee.