Het CDA wil dat de problemen rondom bijstandsfraude, gepleegd door vermogende Nederlanders met een dubbel paspoort, worden aangepakt. Het gaat om mensen die hun geld of bezittingen in het buitenland niet opgeven, waardoor ze een uitkering ontvangen waar ze geen recht op hebben. Veel Nederlandse gemeenten blijken moeite te hebben met de opsporing en aanpak van deze fraudeurs.

CDA-Kamerlid René Peters heeft afgelopen woensdag in een debat vragen gesteld aan staatssecretaris van Ark. Hij wil weten wij zij gaat doen om handhaving in het buitenland gemakkelijker te maken. Peters: ‘Vermogen in het buitenland van mensen met een dubbel paspoort telt mee voor het bepalen van het recht op bijstand. Hiermee sjoemelen is onacceptabel. Zeker wanneer je hoort dat fraudeurs de dans ontspringen.’

Naast het opsporen van fraudeurs signaleert het CDA nog een knelpunt. Bij de terugvordering van vermogen kan dit bedrag en de bestuurlijke boete als schuld worden afgetrokken van het geconstateerde vermogen. Dit kan ertoe leiden dat de fraudeur weer een bijstandsuitkering krijgt doordat zijn vermogen onder de vermogensgrens is komen te liggen. Zo wordt frauderen beloond in plaats van bestraft.

Peters: ‘De regels van de bijstand zijn helder. Het klopt simpelweg niet dat mensen met veel vermogen in het buitenland ook een bijstandsuitkering ontvangen. In de toekomst moet het makkelijker worden voor gemeenten om fraudeurs op te sporen en bijstandsuitkeringen in te trekken.’