24 januari 2023

Inbreng commissiedebat over de Informele JBZ-Raad te Stockholm van 25, 26 en 27 januari 2023 (vreemdelingen- en asielonderwerpen)
(alleen het gesproken woord telt)

Voorzitter,

Ik ben nu een paar maanden asielwoordvoerder. En of we er nu dagelijks, wekelijks of een paar keer per maand over spreken: een aantal zaken is kraakhelder.

De opvang in Noordwest-Europa kraakt in al zijn voegen. Nederland, België, Duitsland enzovoort. Mensen van over de hele wereld willen hier om heel goede redenen naartoe komen. Van Venezuela tot Bangladesh en van Colombia tot Afghanistan. Ik neem die mensen niks kwalijk. Ik zou hetzelfde doen. Over het algemeen zijn het ook geen kwaaie mensen. Maar dit maken we gewoon niet waar. Niet qua opvang, niet qua huisvesting en niet qua integratie. Ik kan het niet mooier maken. Zeker niet wanneer we weten dat de buitengrenzen poreus zijn, mensen niet goed worden geregistreerd en dictators aan de grenzen van Europa migranten inzetten als wapen om Europa te destabiliseren.

Voor het CDA is het duidelijk. We hebben niet de luxe om te zeggen dat er geen probleem is. Niet de luxe om met hoge idealen te verwijzen naar verdragen en tot de conclusie komen dat we niks kunnen en hoeven doen om grip te krijgen op migratie.

Maar we hebben ook niet de mogelijkheid om te blijven roepen dat vluchtelingen eigenlijk geen normale mensen zijn en dat er geen een zou moeten worden opgevangen. Het een is harteloos en polariserend. Het ander is naïef en eigenlijk net zo polariserend. Hameren op het belang van de Dublin-akkoorden is ook niet voldoende. Technisch klopt het wel, maar er zijn landen die niet willen. Bovendien willen de vluchtelingen ook niet. Die komen liever naar hier. Roepen dat landen aan de buitengrenzen van Europa die grenzen beter moeten bewaken, klopt wel. Maar helpt ook niet echt. Wat dan wel? En wat kan onze staatssecretaris op de JBZ-Raad?

Het is kraakhelder. Europa is belangrijk voor open binnengrenzen. Maar dat kan alleen als de buitengrenzen beter worden bewaakt. Het CDA heeft daar een motie over gemaakt. Die is aangenomen. Ik wil graag een brief over hoe zij is uitgevoerd. Hoe zorgt de staatssecretaris ervoor dat het bewaken van de buitengrens een Europese taak wordt? En hoe zorgt hij ervoor dat ieder mens dat die grens passeert keurig wordt geregistreerd, met vingerafdrukken en oogscan en al. Eurodac moet daarvoor zorgen. Toch zwerven er veel ongeregistreerden door Europa op weg naar een beter leven. Het moet absoluut uitgesloten zijn dat mensen zich voor het eerst in Nederland melden anders dan op Schiphol of in Rotterdam.

Op de JBZ-Raad gaat gewerkt worden met zogenaamde 'Mini Deals'. Met deelakkoorden op het terrein van verschillende richtlijnen. Hoe gaat dat helpen, vraag ik via de voorzitter? Is dat niet heel klein bier voor heel grote dorst? En hoe gaan we zorgen dat die deelakkoorden dan wel worden nageleefd?

Samengevat, voorzitter. De nood is hoog. De toestroom van asielzoekers uit de hele wereld maakt Nederland, maakt Noordwest-Europa niet waar. Hopen dat met gelijkblijvend beleid iets zal veranderen, dat de Dublin-akkoorden wel worden nageleefd of dat landen aan de buitengrenzen nu wel beter gaan tegenhouden en registeren, is naïef. Dus moet Europa laten zien wat het kan. Want Europese binnengrenzen kunnen alleen duurzaam openblijven als de buitengrenzen beter bewaakt worden. En zo is dat.