09 februari 2023

Kamervragen over het bericht 'Mensenhandelaren actief bij azc, asielzoekers stappen in geblindeerde busjes: 'Moderne slavernij''

Schriftelijke vragen van de leden Kuik en Peters (beiden CDA) aan de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het bericht 'Mensenhandelaren actief bij azc, asielzoekers stappen in geblindeerde busjes: 'Moderne slavernij''.

Vraag 01:
Bent u bekend met het bericht 'Mensenhandelaren actief bij azc, asielzoekers stappen in geblindeerde busjes: 'Moderne slavernij''? (1)

Vraag 02:
In hoeverre is er nu gericht beleid op en rondom asielzoekerscentra (azc's) om mensenhandel, uitbuiting en prostitutie tegen te gaan?

Vraag 03:
Welke resultaten en acties kunt u op dit punt met ons delen?

Vraag 04:
In welke mate is er onderzoek over/alertheid op het risico van mensenhandel op/rondom azc’s?

Vraag 05:
Wat is uw reactie op de signalen in het artikel dat tienermeisjes dagenlang vermist zijn als gevolg van prostitutie en dat tienerjongens worden benaderd voor seks in ruil voor drugs?

Vraag 06:
Heeft u een beeld van hoe omvangrijk dit misbruik is en wat zijn uw plannen om het aan te pakken?

Vraag 07:
Vindt u het net als het CDA onacceptabel dat louche types ongestoord een azc kunnen binnenlopen om kwetsbare vluchtelingen te ronselen? Op welke manier(en) kunt u er samen met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en met gemeentes voor zorgen dat er een effectievere meldplicht bij binnenkomst is, om mensen in azc’s beter te beschermen?

Vraag 08:
Hoe kunt u de al bestaande contactpersoon voor mensenhandel en mensensmokkel binnen azc’s versterken, zodat misstanden eerder kunnen worden gemeld?

Vraag 09:
Wat is uw reactie op de berichtgeving dat er sprake is van een hoge mate van burn-outs en structurele onderbezetting onder azc-personeel? Heeft u inzicht in de gevolgen hiervan binnen azc's?

Vraag 10:
Bent u het met het CDA eens dat het onbestaanbaar is dat bezorgde omwonenden gestopt zijn met het melden van misstanden rondom azc’s vanwege het gebrek aan actie en de angst voor vergelding?

Vraag 11:
Welke maatregelen kunt u nemen om de ondermijning die plaatsvindt in de regio aangepakt wordt en ervoor te zorgen dat bezorgde omwonenden weer vertrouwen krijgen in het melden van misstanden en verdachte situaties?

(1) https://www.ad.nl/binnenland/mensenhandelaren-actief-bij-azc-asielzoekers-stappen-in-geblindeerde-busjes-moderne-slavernij~af936f73/