17 december 2020

Kerstinterview met René Peters en Hilde Palland-Mulder

Wat betekent kerst voor jullie en hoe anders vieren jullie het dit jaar?
René: ‘Het begint met de advent, je bouwt het langzaam op naar een mooi feest. Normaalgesproken gaan we naar de mis, dan naar huis. De dag erna vieren mijn vrouw, dochter en ik het traditiegetrouw met de familie. Meestal wandelen we een stukje en eten we daarna. Kerst is een totaalplaatje. Maar dit jaar doen we het dus anders. Met onze kleine familie gaan we zoomen en we gaan kijken of we een mis digitaal bij kunnen wonen. Mijn moeder weet gelukkig goed hoe zoom werkt, mijn vader vindt het helemaal niks, dat gedoe op afstand. Maar we doen het ermee.’

Hilde: ‘Vermoedelijk kijken wij net als de afgelopen weken, naar de online kerkdienst. Wellicht moet mijn man viool spelen en is hij daarom wel fysiek in de kerk. Het is nu advent, dus elke zondag wordt er in de kerk traditiegetrouw door de kinderen een kaars aangestoken. Alleen doen we dat nu helemaal coronaproof. Wij waren aan de beurt voor derde advent, daarvoor hebben we een filmpje gemaakt waarin onze dochter drie kaarsen aansteekt en een gedichtje opzegt. Dat filmpje is ingestuurd  voor de online kerkdienst.’

Wat is jullie jeugdherinnering aan kerst?
Hilde: ‘Ik herinner me vooral de gezelligheid met mijn broer en zus, het vakantiegevoel ervan, opa en oma die dan kwamen. En een moeder die lichtelijk in de stress schoot vanwege het kerstdiner. Anno 2020 is er trouwens in ons huis geen sprake van stress. Wij zijn niet bepaald chef-koks maar we vinden het wel leuk om te koken. Mijn man maakt het vlees en ik heb mijn eigen specialiteit, de stoofpeertjes.’

René: ‘Toen we klein waren, knutselden mijn zus en ik de adventskalender zelf in elkaar. Daar begon het kerstgevoel al. We stopten lieve briefjes in de vakjes. Het was ook wel spannend om te ontdekken welk aardig briefje ook alweer waar verstopt zat. Ook de nachtmis gaat in de jeugdherinnering mee. Zo’n kerk helemaal verlicht met honderden kaarsjes vond ik altijd al heel gaaf en ervaar ik nog steeds als iets heel bijzonders.’

We gaan dit behoorlijk taaie jaar bijna afronden. Kunnen jullie kort terugblikken op jullie Kamerwerk en ook wat lichtpuntjes noemen?
René: ‘Lichtpuntjes zijn er altijd wel. Ondanks corona zijn we gewoon door gegaan. En dat we sinds deze zomer weer debatten voeren en dingen voor mekaar krijgen. Van onderwerpen waarvan je had gehoopt dat het ook zou gaan lukken. De daklozenproblematiek bijvoorbeeld. Dat huisuitzettingen van mensen met problematische schulden zijn stopgezet. Omdat mensen de huur gewoon niet meer kunnen betalen. Dat zijn belangrijke stappen. Een ander voorbeeld is het voedselbankinitiatief van collega Kamerlid Evert Jan Slootweg. Dat we in deze moeilijke tijden toch in staat zijn om elkaar te helpen, vind ik mooi. Met de mentale gezondheid, daar is het weer veel minder mee gesteld. Voor veel mensen is dit geïsoleerde leven heel moeilijk. Dat geldt zeker voor de zwakkeren in onze samenleving. De toon verhardt ook door corona, vind ik. Enige mildheid naar elkaar toe zou goed zijn. Laten we elkaar niet met grote woorden bestrijden maar probeer wat liever naar elkaar te zijn.’

Hilde: ‘Corona heeft ons stilgezet maar heeft ons ook een hoop geleerd. Namelijk dat onze samenleving draait om de vitale beroepen. Het gaat om veiligheid, voedselvoorziening en de zorg. Dat is de kern. Corona heeft ook in mijn portefeuille een aantal pijnlijke dingen blootgelegd. We hebben een nieuwe sociale kwestie op de arbeidsmarkt. De steeds groter wordende verschillen en flexcontracten zonder zekerheden. Jongeren die hard worden geraakt. In 2021 hopen we op betere tijden. Er komen vaccins aan waarmee we hopelijk weer wat van onze vrijheid terugkrijgen. Wat de periode na de verkiezingen betreft, dat is hét moment om alle dingen die we tot nu toe geleerd hebben, anders aan te gaan pakken, het beter te gaan doen.’

Tot slot: kunstboom of echte kerstboom?
René: ‘Daar kan ik heel kort over zijn: mijn vrouw is allergisch voor dennennaalden. Dus hebben wij al heel lang een inklapbare kunstkerstboom, ooit voor dertig gulden gekocht. Wel met een mooie kerststal erbij. En met kleurige kerstversiering. Het is net een kermis bij ons thuis.’

Hilde: ‘Wij hebben een echte. En hij is gigantisch breed waardoor we de eettafel al aan de kant hebben moeten schuiven. En de versiering is zeker niet neutraal te noemen: bij ons hangen er rode, roze en paarse kerstballen in.’