19 januari 2022

Waterbeheerprogramma 2022-2027 vastgesteld

In het waterbeheerprogramma worden de beleidsdoelen aangegeven, welke inspanningen nodig zijn om dat beleid te realiseren en welke financiële middelen daarbij nodig zijn.

Het steeds grotere tempo van steeds grotere opgaven vraagt om een flexibel en slagvaardig waterschap. Het is een Waterbeheerprogramma op hoofdlijnen, om zo wendbaar te kunnen zijn in de uitvoering. Overleg, maatwerk en financiële armslag zijn daarbij belangrijk.

De inhoudelijke thema’s zijn gericht op: klimaatrobuust gebied (wendbaar en veerkrachtig regionaal watersysteem), veilig gebied (bescherming hoogwater), gezonde leefomgeving (schoon en gezond watersysteem voor mens en natuur) en circulaire economie en energietransitie (beperken van klimaatverandering). Daarnaast wordt ingegaan op: WRIJ in de omgeving (bijdrage aan maatschappelijke thema’s), bedrijfsvoering (lerende organisatie), gebiedsprogramma’s (stroomgebieden van WRIJ) en financiële aspecten (balans tussen ambitie en betaalbaarheid).

Na de ter inzage legging van het concept Waterbeheerprogramma hebben wij kennis genomen van de inspraaknota, alsmede van de inhoudelijke wijzigingen van het waterbeheerprogramma. De 13 insprekers hebben veel draagvlak en commitment voor ons beleid, doen een handreiking voor overleg, vinden het een prettig leesbaar stuk, reacties zijn positief en constructief van aard. De later binnengekomen reacties van LTO, alsmede van de Sportvisserij, passen binnen deze lijn en LTO wijst daarnaast op het haalbaar- en betaalbaarheid principe, wat wij als CDA willen onderstrepen. Met genoegen hebben wij in de inspraaknota kunnen constateren dat wij bij onze taak blijven als waterschap. We kennen onze verantwoording en ook waar deze niet ligt!

Het proces om te komen tot het WBP 2022-2027 was een intensief en goed doorlopen proces, ook voor ons als CDA en als Algemeen Bestuur. Er is veel geinvesteerd aan de voorkant wat resulteert in dit breed gedragen Waterbeheerprogramma! Het is een groot compliment dat hier een WBP ligt met een hoog gehalte aan herkenbaarheid in het veld. Mensen en organisaties voelen zich gehoord!