Het CDA wil voorkomen dat tijdens de zomer een tekort is aan geschikte bedden in zorgcentra. In de zomerperiode geniet personeel van verpleeghuizen en thuiszorgorganisaties, maar ook mantelzorgers, van hun welverdiende vakantie. Het CDA komt daarom met het voorstel om laatstejaars studenten te enthousiasmeren en te werven, om het tijdelijk tekort in de zomer dat ieder jaar terugkomt op te vangen.

CDA woordvoerder Evert Jan Slootweg: "Juist verplegend personeel dat gebukt gaat onder hoge druk moeten in de zomer zonder zorgen op vakantie kunnen. Het CDA vindt het belangrijk dat dit tekort goed wordt opgevangen. Ik zie het als een win/win situatie, jongeren die werkervaring kunnen opdoen, ouderen die passende zorg houden en verpleegkundigen die even kunnen bijkomen."

Een gevolg van het tekort kan zijn dat patiënten steeds verder van huis een bed krijgen toegewezen of dat een patiënt langer in het ziekenhuis moet blijven liggen terwijl hij uitbehandeld is. Beide gevallen zijn voor de patiënt, de familie maar ook de zorginstelling onwenselijk. Daarom zullen wij de minister van Volksgezondheid vragen hier een passende oplossing voor te vinden waarbij gekeken kan worden naar het stimuleren van laatstejaars studenten verpleegkunde.

De motie waarin Slootweg dit verzoek aan de minister doet, is inmiddels met een ruime meerderheid aangenomen. Het voorstel kan dus rekenen op brede steun vanuit de Tweede Kamer.