19 oktober 2018

Training voor Kandidaat-Statenleden & -waterschapsbestuurders

In maart 2019 gaan we naar de stembus en kiezen we onze provinciale Staten en waterschapsbestuurders. Ga jij voor die plek in het bestuur / op de lijst? Wij bereiden je voor! Ga aan de slag in onze online leeromgeving en in de trainingen. Combineer de CDA visie, met actuele achtergronden en praktijkervaring.

Training voor Kandidaat-Waterschapsbestuurders in het kort
Online leeromgeving voor cursisten
Via de online leeromgeving van de CDA-Academie bereid je je voor op de trainingsbijeenkomst. Je bestudeert daar literatuur (o.a. de Handreiking voor de CDA-waterschapsbestuurder 2019), bekijkt educatieve video’s en maakt een online kennistest. Daarnaast ga je, ter voorbereiding op de trainingsbijeenkomst, aan de slag met het schrijven van een ‘elevator pitch’. Via de online leeromgeving krijg je toegang tot achtergrondinformatie over het werk van het waterschap, wet- en regelgeving en de waterschapsverkiezingen.

Trainingsbijeenkomst
Tijdens de trainingsbijeenkomst wordt ingegaan op de CDA-visie op het waterschapsbestuur vanuit de vier uitgangspunten van het CDA. Aan de hand van een casus wordt in een rollenspel geoefend hoe je jezelf als herkenbaar CDA’er kunt presenteren en je boodschap pakkend kunt overbrengen. Daarnaast ga je oefenen met speechen, gericht op de campagne.

Programma voor Kandidaat-Statenleden in het kort
Online leeromgeving voor cursisten
Via de online leeromgeving van de CDA-Academie bereid je je voor op de trainingsbijeenkomst.Je bestudeert informatie over het besturen van een provincie, bekijkt educatieve video’s, verdiept je in het CDA-gedachtegoed en maakt enkele voorbereidende opdrachten. Van de deelnemers wordt tevens verwacht dat zij de online cursus ‘CDA-gedachtegoed voor politici’ volgen, ter voorbereiding op de trainingsbijeenkomst.

Trainingsbijeenkomst De trainingsbijeenkomst bestaat uit twee dagdelen. In het eerste dagdeel krijg je een presentatie van een ervaren (oud-)Statenlid over het provinciaal bestuur, het werk van een Statenlid, het herkenbaar zijn als CDA’er en CDA-fractie, de relatie met gedeputeerden, het Rijk, gemeenten en waterschappen. Een ervaren (oud-)Statenlid deelt eigen ervaringen met en tips voor het Statenwerk. Eventueel volgt nog een speeddate met (oud-)Statenleden uit de provincie. In het tweede dagdeel volg je de workshop ‘Optreden in het openbaar (speechen)', waarbij je leert om het CDA-gedachtegoed toe te passen in je speech.