Zoek jij een mentor of coach?

Kom je na de verkiezingen als nieuwkomer in de raad of ga je voor het eerst aan de slag al wethouder of als fractievoorzitter? Er komt dan veel op je af. Het Steenkampinstituut biedt nu in samenwerking met de Bestuurdersvereniging (BSV) de mogelijkheid om in die eerste periode begeleiding te krijgen van een mentor.

Hoe werkt het?
De BSV heeft een pool van ervaren lokale CDA-politici klaar staan die jou kunnen helpen om snel je draai te vinden in je nieuwe functie. Deze mentoren zijn vertrouwenspersonen waar je als starter terecht kan met al je (vakinhoudelijke) vragen over je werk of over je functioneren in je nieuwe rol. De mentoren zijn geselecteerd door het Steenkampinstituut en hebben een mentortraining gevolgd. Een mentor komt niet uit de fractie waar je zelf deel vanuit maakt: je wordt gekoppeld aan een mentor uit een andere gemeente dan waarin je zelf actief bent. Dit doen we bewust: de mentor houdt hierdoor meer afstand van jouw raadswerk en is daardoor beter in staat om jou in je kracht te zetten.

De kosten voor de bemiddeling bedragen € 35,00. Dit bedrag wordt uitsluitend in rekening gebracht wanneer een geslaagde matching heeft plaatsgevonden. Voor dit bedrag krijg je ook toegang tot de Online Toolbox voor de mentee. In deze toolbox vind je tips, verwijzingen naar interessante websites, literatuur en hand-outs die je goed kunt gebruiken in je werk als startend CDA-politicus of -bestuurder.

Voor meer informatie kun je terecht bij Joke Stoker van de BSV, tel. 070-3424892 of per e-mail: joke.stoker@cda.nl

Mentor of coach aanvragen?
Kijk eerst op de kaart  om te zien of er een mentor in de buurt beschikbaar is. Mentor of coach gezien die je aanspreekt? Vraag dan deze mentor of coach aan via het online formulier. Heb je geen voorkeur voor een bepaalde mentor of coach, vul dan ook het online aanvraagformulier in. Een medewerker van de BSV gaat dan aan de slag om een geschikte match voor je te vinden.

Vliegende start maken?

Wat kan een mentor voor jou betekenen?

Een ervaren raadslid, fractievoorzitter of wethouder begeleidt jou als startend raadslid, fractievoorzitter of wethouder in het eerste jaar met je nieuwe werk. De mentor is een vertrouwenspersoon waarbij jij als starter (mentee) terecht kan met inhoudelijke vragen over je werk, je functioneren in je nieuwe rol of over de organisatie/omgeving waarin je werkt. De mentor denkt mee met je mee en heeft daarbij oog voor vernieuwing en heeft respect voor de ideeën van jou als starter. Een mentor heeft of had geen functie in dezelfde fractie als jij.

Wat zijn de taken van een mentor?

• klankbord en vertrouwenspersoon zijn voor het nieuwe raadslid, fractievoorzitter of de nieuwe wethouder;
  • de nieuwkomer sneller optimaal inzetbaar maken door het overdragen van eigen kennis en ervaring;
  • het aanmoedigen en enthousiasmeren van de nieuwkomer, om voortijdig afhaken te voorkomen.

Wat kan een coach voor jou betekenen?

De CDA-coach heeft ruime ervaring als bestuurder of volksvertegenwoordiger en is gecertificeerd / professioneel opgeleid als coach. De coach kan jou als actief raadslid, Statenlid, fractievoorzitter of wethouder met een specifieke, meer complexe vraag van psychologische aard begeleiden. Kortom: het gaat vooral om mentale coaching. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een vraag op het gebied van omgaan met conflictsituaties, het bereiken van doelen, omgaan met aandacht en macht, verbeterpunten naar aanleiding van een functioneringsgesprek enzovoorts. Een coach helpt jou om je vraag te verhelderen. Hij streeft daarbij naar zelfinzicht en zelfsturing bij jou als gecoachte.

Wat zijn de taken van een coach?

• het verhelderen van de coachvraag;
  • de coachee op methodische wijze helpen bij bewustwording van het probleem en het verkrijgen van nieuwe inzichten;
  • het helpen bij zelfonderzoek van de coachee naar zijn eigen mogelijkheden;
  • het vergroten van zelfvertrouwen van de coachee;
  • functioneren als sparringpartner voor de coachee vanuit de eigen politieke ervaring van de coach