De Eerste Kamer wordt ook wel 'chambre de reflection' genoemd, maar weet je ook waarom? Het hebben van een meerderheid wordt steeds vaker genoemd en gebruikt als onderhandelingsmiddel. En waarom stemt de Eerste Kamerfractie niet altijd mee met de CDA Tweede Kamer fractielijn?

Krijg inzicht en leer meer over de werkzaamheden van het Eerste Kamerlid. Voor diegenen met ambitie hiervoor zijn er aanbevelingen en suggesties zodat je goed voorbereid het sollicitatieproces in kan gaan in 2022. De eerstvolgende verkiezingen voor de Eerste Kamer zullen plaatsvinden in 2023.

Doel & Doelgroep

Deze module is ontwikkeld om het Eerste Kamerlidmaatschap toe te lichten. Je leert meer over het ambt, de invulling als CDA'er hiervan en op welke manier een EK'er wordt gekozen. Of je nou serieuze ambities hebt of gewoon meer wilt leren over het leven van Kamerlid, met deze module krijg je een inkijkje in deze boeiende wereld.

Inhoud

Aan de hand van praktijkvoorbeelden, video's en verdiepende literatuur leer je meer over het Kamerlidmaatschap. Officieel is er geen (voor)opleiding voor Eerste Kamerlid, het CDA biedt daarom met deze module inzicht in het sollicitatieproces, de praktijk en belangrijke achtergronden. Hoe pakken CDA'ers dit op? Wat kan het CDA betekenen in jouw ontwikkeling? Wat kan jij doen om je zo goed mogelijk voor te bereiden?

Hoofdstukken:

• Aan het werk
  • Het sollicitatieproces
  • Feiten & cijfers
  • Opleiding & ontwikkeling
  • In de media
  • Achtergronden

Tijdsduur

Doordat de cursus online te volgen is kan op elk moment worden gestart. Afhankelijk van je interesse kun je onderdelen verdiepen door aanvullend beeldmateriaal en literatuur.