Leerlijnen voor Bestuurders, Bouwers, Bezielers en Volksvertegenwoordigers

Het CDA gaat uit van 4 rollen, die mensen kunnen vervullen. Ben je Bestuurder, Bouwer, Bezieler of Volksvertegenwoordiger? En wil je weten welke cursussen en trainingen goed aansluiten bij je rol, zodat je hierin optimaal kunt functioneren of doorgroeien?

Bekijk dan de leerlijnen die we voor je in kaart hebben gebracht met opleidingen die passen bij je (toekomstige) CDA-rol en taken, én die uitgaan van de ontwikkeling van competenties. Voorbeelden van functies en taken binnen de vier rollen vind je op de pagina's Bestuurder, Bouwer, Bezieler en Volksvertegenwoordiger.

Voor elke rol is er een leerlijn waarbij je telkens drie ontwikkelingsfases kunt doorlopen met passende cursussen en trainingen: namelijk oriënterend, voorbereidend en verdiepend opleidingsaanbod.

Oriënterend opleidingsaanbod
Voor iedereen die zich wil oriënteren op een rol, waarin hij/zij actief wil worden. Zo kun je alvast 'voorsorteren' op een rol die aansluit met je motivatie, interesses en competenties.

Voorbereidend opleidingsaanbod
Voor CDA'ers die kandidaat zijn voor een bepaalde rol of functie. Hiermee kun je je voorbereiden op een rol waarvoor je benaderd of geselecteerd bent.

Verdiepend opleidingsaanbod
Gericht op CDA'ers die al actief zijn in een bepaalde functie binnen een rol. Geschikt om je verder te verdiepen en ontwikkelen in een rol, of om eventueel door te groeien naar een andere rol.

Zelfselectiescan

Wil je nu of later actief worden voor het CDA, maar weet je nog niet precies welke rol bij je past? Doe dan de Zelfselectiescan en vul de online vragenlijst over je interesses, motivatie en competenties in. En ontdek of jij meer een Bouwer, Bezieler, Bestuurder of Volksvertegenwoordiger bent! Na het invullen van de scan ontvang je een persoonlijk advies over welke rol (rollen) het beste bij jou past (passen).

CDA-competenties

Bij het CDA hebben we 15 vaste competenties, te ontwikkelen in verschillende rollen. Vier basiscompetenties voor iedere CDA'er, met telkens drie aanvullende competenties per rol. De vier basiscompetenties zijn: Authenticiteit, Omgevingsgericht, Ontwikkelingsgericht en Uitdragen. Deze vier basiscompetenties komen terug in het oriënterend opleidingsaanbod voor alle rollen.

Vaardigheden

Hiermee kunt u vaardigheden ontwikkelen, die u nodig heeft om goed te kunnen functioneren als raadslid, wethouder of afdelingsbestuurder.

Campagne

Hier vindt u cursus en training op het gebied van campagne. Denk aan campagnestrategie, -vaardigheden of ledenwerfacties.

CDA-Gedachtegoed

Bij deze cursussen staat het christen-democratisch gedachtegoed, en de vertaling ervan naar politieke praktijksituaties centraal.

Debatteren

U leert de basisdebattechnieken. Gevorderde debaters scherpen hun debatvaardigheden aan en leren te interrumperen en improviseren.

CDA-functiegerichte cursussen

Speciaal gericht op de voorbereiding of verdieping van je functie als (kandidaat-) raadslid, wethouder of waterschapsbestuurder.

Nieuwe leden en talent

Introductie voor nieuwe leden en opleiding voor talenten die zich verder willen ontwikkelen binnen het CDA (Talent Academie).