Omschrijving

Hoe werkt de Europese Unie nu eigenlijk? Wat doet Esther de Lange precies in het Europees Parlement en wat doet Frans Timmermans bij de Commissie in Brussel? Waar gaat de EU allemaal over? Er wordt in de media van alles geschreven en gezegd: maar hoe werkt het nu echt? Wat vinden we als CDA van de EU en hoe doet het CDA mee binnen de Europese Volkspartij?

Kortom, wil jij je stevig verdiepen in de Europese Unie? Wil je weten hoe de EU echt werkt en wie wat doet in Brussel? Wil je weten wat het CDA van de EU vindt en hoe ze actief is in Europa? En wil je weten hoe je als politicus of CDA-lid invloed kunt hebben binnen de EU? Meld je dan nu aan voor deze cursus!

De cursus bestaat uit vier online sessies onder leiding van docent Bart van Horck. Als gastspreker zal optreden Jan Peter Balkenende (onder voorbehoud). De cursus wordt indien mogelijk afgesloten met een excursie naar Brussel, waarbij o.a. een bezoek aan de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland, kennismaking met de CDA-delegatie en een rondleiding door het Europarlement op het programma staan.

De CDA-stichting voor Internationale Solidariteit ‘Eduardo Frei’ (EFS) biedt daarnaast aan enkele deelnemers van deze cursus de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan een zusterpartij in een Oost-Europees land, bijvoorbeeld in Oekraïne. Hiervoor wordt een essaywedstrijd georganiseerd.

N.B. Deze cursus maakt onderdeel uit van de Steenkampleergang. De cursus is daarnaast door geïnteresseerden ook los te volgen.

Doel & Doelgroep

Na de cursus

• heb je globale kennis van de geschiedenis van de Europese Unie en hoe besluitvorming op het Europese niveau geregeld is;
  • heb je inzicht in hoe de Europese grondwet tot stand gekomen is en waarom dit proces moeizaam verliep;
  • heb je zicht gekregen op de verhouding Nederland - Europese Unie en omgekeerd;
  • heb je een beeld van de invloed vanuit Brussel op de Nederlandse regelgeving;
  • heb je inzicht in de vraag hoe het CDA past in de EVP in relatie tot andere partijen die deel uitmaken van de EVP.

Doelgroep
(Kandidaat-)volksvertegenwoordigers en -bestuurders. Deze module is ook interessant voor CDA’ers die belangstelling hebben voor Europa en niet de (hele) Steenkamp Leergang volgen. In dat laatste geval kun je de colleges bijwonen en aan de excursie naar het EP in Brussel deelnemen. De opdrachten bij deze module zijn dan niet verplicht.

• Korte geschiedenis van de Europese Unie;
  • De Europese Commissie;
  • Het Europees Parlement;
  • Het CDA in Europa;
  • De Europese Raad en de vakraden;
  • Het subsidiariteitsbeginsel;
  • De standpuntbepaling van een lidstaat in Brussel;
  • de verhouding Nederland - Europese Unie en omgekeerd;
  • de invloed vanuit Brussel op de Nederlandse regelgeving;
  • Gemeenschappelijke versus gezamenlijke belangen;
  • Eurocrisis;
  • Rechtsstatelijkheid;
  • Kritiek op de EU;
  • Bezoek aan Permanente Vertegenwoordiging Nederland, CDA-delegatie en Europarlement in Brussel;
  • Kennismaken met het werk van de Eduardo Frei Stichting

Werkvormen & Opzet

Deze module is een combinatie van online zelfstudie en een viertal online colleges. De module wordt afgesloten met een online eindtoets en een werkbezoek aan de EU in Brussel (onder voorbehoud).

Online leeromgevingZelfstudie boek ‘Bestuurlijke kaart van Europa’;

• Online kennistoets;
  • Verwerkingsopdracht over het subsidiariteitsbeginsel.
  • Esssay-opdracht (wedstrijd Eduardo Frei Stichting)

Tijdens de cursus

• vier  online colleges over verschillende thema’s:
    • Inleiding in geschiedenis van de Europese Unie; de Europese Commissie, het Europees Parlement en het CDA in Europa.
    • Nationale belangen versus gemeenschappelijke belangen
    • Europees beleid: hoe worden besluiten genomen?
    • Europese actualiteiten: de eurocrisis, de rechtsstatelijkheid crisis en kritiek op EU.

• Werkbezoek aan Europarlement in Brussel (onder voorbehoud).

Data , locatie en cursusprijs

Data, locatie en cursusprijs:
De online zoomsessies vinden plaats op 14 & 28 januari, 9 februari en 4 maart 2021. Tijd: 19.30 uur - 21.30 uur.
Voor actuele informatie verwijzen we je naar de opleidingsagenda op de website van het Steenkampinstituut www.cda.nl/si
Prijs: 60 euro, exclusief aan te schaffen studieboek (36 euro) en exclusief reis naar Brussel.

Tijdsduur:
Deze module bestaat uit vier online colleges plus online opdrachten en kennistest, en een excursie naar Brussel.
De totale studiebelasting is circa 60 uur.

Deze module kun je los volgen, of als onderdeel van de Steenkamp Leergang. Wil je alle modules volgen en het certificaat Steenkamp Leergang behalen? Meld je dan aan bij het Portaal Steenkamp Leergang. Via dit portaal krijg je toegang tot alle modules waaruit de leergang is opgebouwd. Je bepaalt zelf op welk moment je een module volgt en je betaalt per module. Het portaal registreert je vorderingen (behaalde modules).