Omschrijving

Hoe werkt de Europese Unie nu eigenlijk? Wat doet Esther de Lange precies in het Europees Parlement en wat doet Frans Timmermans bij de Commissie in Brussel? Waar gaat de EU allemaal over? Er wordt in de media van alles geschreven en gezegd: maar hoe werkt het nu echt? Wat vinden we als CDA van de EU en hoe doet het CDA mee binnen de Europese Volkspartij?

Kortom, wil jij je stevig verdiepen in de Europese Unie? Wil je weten hoe de EU echt werkt en wie wat doet in Brussel? Wil je weten wat het CDA van de EU vindt en hoe ze actief is in Europa? En wil je weten hoe je als politicus of CDA-lid invloed kunt hebben binnen de EU? Meld je dan nu aan voor deze cursus!

De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten onder leiding van docent Bart van Horck. Als gastsprekers zullen optreden Jeroen Lenaers, Europarlementariër voor het CDA en iemand van het CDA Europa Netwerk.
De cursus wordt afgesloten met een excursie naar Brussel, waarbij o.a. een bezoek aan de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland, kennismaking met de CDA-delegatie en een rondleiding door het Europarlement op het programma staan.

N.B. Deze cursus maakt onderdeel uit van de Steenkampleergang.

Doel:
Na de cursus

• heb je globale kennis van de geschiedenis van de Europese Unie en hoe besluitvorming op het Europese niveau geregeld is;
  • heb je inzicht in hoe de Europese grondwet tot stand gekomen is en waarom dit proces moeizaam verliep;
  • heb je zicht gekregen op de verhouding Nederland - Europese Unie en omgekeerd;
  • heb je een beeld van de invloed vanuit Brussel op de Nederlandse regelgeving;
  • heb je inzicht in de vraag hoe het CDA past in de EVP in relatie tot andere partijen die deel uitmaken van de EVP.

Doelgroep:
CDA leden die belangstelling hebben voor de Europese politiek.

Werkvormen en opzet:
Deze module is een combinatie van online zelfstudie en een viertal colleges. De module wordt afgesloten met een online eindtoets en een werkbezoek aan de EU in Brussel (onder voorbehoud).

Online leeromgeving: zelfstudie boek ‘Bestuurlijke kaart van Europa’;

• online kennistoets;
  • Verwerkingsopdracht over het subsidiariteitsbeginsel;
  • Essay-opdracht.

Tijdens de cursus:

• vier colleges over verschillende thema’s:
    • Inleiding in geschiedenis van de Europese Unie; de Europese Commissie, het Europees Parlement en het CDA in Europa.
    • Nationale belangen versus gemeenschappelijke belangen
    • Europees beleid: hoe worden besluiten genomen?
    • Europese actualiteiten: o.m. de eurocrisis, de rechtsstatelijkheid crisis en kritiek op EU.
  • Werkbezoek aan Europarlement in Brussel.

Data, locatie en cursusprijs:

Data en tijden:
nog niet bekend

Locatie:
nog niet bekend

Tijdsduur:
Deze module bestaat uit vier colleges plus online opdrachten en een kennistest.
En als afsluiting een excursie naar Brussel.
De totale tijdsduur is circa 60 uur.

Cursusprijs:
95,00 euro (excl. studieboeken en kosten excursie Brussel).
aanmelden klik hier

Deze module kun je los volgen, of als onderdeel van de Steenkamp Leergang. Wil je alle modules volgen en het certificaat Steenkamp Leergang behalen? Meld je dan aan bij het Portaal Steenkamp Leergang. Via dit portaal krijg je toegang tot alle modules waaruit de leergang is opgebouwd. Je bepaalt zelf op welk moment je een module volgt en je betaalt per module. Het portaal registreert je vorderingen (behaalde modules).