Leerlijn rol 1. Bestuurder

Het CDA gaat uit van vier rollen die mensen kunnen vervullen. We kennen de rol van Bouwer, Bezieler, Bestuurder en Volksvertegenwoordiger. Hier vindt u meer informatie over het opleidingsaanbod voor rol 1. Bestuurder.

Binnen elke rol hebben we leerlijnen in kaart gebracht waarbij je telkens drie ontwikkelingsfases kunt doorlopen met passende cursussen en trainingen: namelijk oriënterend, voorbereidend en verdiepend opleidingsaanbod.

Oriënterend opleidingsaanbod
Voor iedereen die zich wil oriënteren op een rol, waarin hij/zij actief wil worden. Zo kun je alvast 'voorsorteren' op een rol die aansluit met je motivatie, interesses en competenties.

Voorbereidend opleidingsaanbod
Voor CDA'ers die kandidaat zijn voor een bepaalde rol of functie. Hiermee kun je je voorbereiden op een rol waarvoor je benaderd of geselecteerd bent.

Verdiepend opleidingsaanbod
Gericht op CDA'ers die al actief zijn in een bepaalde functie binnen een rol. Geschikt om je verder te verdiepen en ontwikkelen in een rol, of om eventueel door te groeien naar een andere rol.

Hieronder vind je het oriënterende, voorbereidende en verdiepende opleidingsaanbod voor rol 1. Bestuurders.

Rol 1. Bestuurder

De bestuurder zorgt ervoor dat bestaand beleid wordt uitgevoerd en dat nieuw beleid wordt ontwikkeld. Vaak heeft een bestuurder als taak om samenwerking met andere overheden en organisaties te bespoedigen; een bestuurder heeft daarnaast een representatieve functie. Een bestuurder heeft in zijn rol altijd te maken met het politieke, bestuurlijke, ambtelijke en het publieke speelveld.

Voorbeelden van functies zijn:

• Op lokaal niveau: burgemeester en wethouder
  • Op provinciaal niveau: commissaris van de Koning en gedeputeerde
  • Op landelijk niveau: minister en staatssecretaris

Competenties zijn vooral extern gericht:
Algemene competenties: Authenticiteit, Omgevingsgericht, Ontwikkelingsgericht, Uitdragen
Specifieke competenties: Besluiten, Leidinggeven, Samenwerken

Zelfselectiescan

Wil je actief worden voor het CDA, maar weet je nog niet precies welke rol bij je past? Doe dan de Zelfselectiescan en vul de online vragenlijst over je interesses, motivatie en competenties in. En ontdek of jij meer een Bouwer, Bezieler, Bestuurder of Volksvertegenwoordiger bent! Na het invullen van de scan ontvang je een persoonlijk advies over welke rol (rollen) het beste bij jou past (passen).

Oriënterende fase

Voorbereidende fase