Leerlijn rol 4. Bezieler

Het CDA gaat uit van vier rollen die mensen kunnen vervullen. We kennen de rol van Bouwer, Bezieler, Bestuurder en Volksvertegenwoordiger. Hier vind je meer informatie over het opleidingsaanbod voor rol 4. Bezieler.

Binnen elke rol hebben we leerlijnen in kaart gebracht waarbij je telkens drie ontwikkelingsfases kunt doorlopen met passende cursussen en trainingen: namelijk oriënterend, voorbereidend en verdiepend opleidingsaanbod.

Oriënterend opleidingsaanbod
Voor iedereen die zich wil oriënteren op een rol, waarin hij/zij actief wil worden. Zo kun je alvast 'voorsorteren' op een rol die aansluit met je motivatie, interesses en competenties.

Voorbereidend opleidingsaanbod
Voor CDA'ers die kandidaat zijn voor een bepaalde rol of functie. Hiermee kun je je voorbereiden op een rol waarvoor je benaderd of geselecteerd bent.

Verdiepend opleidingsaanbod
Gericht op CDA'ers die al actief zijn in een bepaalde functie binnen een rol. Geschikt om je verder te verdiepen en ontwikkelen in een rol, of om eventueel door te groeien naar een andere rol.

Hieronder vind je het oriënterende, voorbereidende en verdiepende opleidingsaanbod voor rol 3. Bezieler.

Rol 4. Bezieler

De bezieler richt zich op de goede organisatie van het eigen organisatieonderdeel en motiveert anderen om hun taak of taken met plezier en zorgvuldig uit te voeren. Het gaat dan om de andere bezielers, maar ook om de bouwers. Verder heeft de bezieler een meedenkende en motiverende rol naar de volksvertegenwoordigers en de bestuurders. Ten slotte richt de bezieler zich op de niet-actieve leden. Deze voorziet hij van informatie en hij betrekt ze bij de partij zodat ze kunnen meedenken, meedoen of in ieder geval weten wat de partij voor hen doet.

Voorbeelden van functies zijn:

• Op lokaal niveau: afdelingsbestuurder en afdelingsvoorzitter
  • Op provinciaal niveau: provinciaal afdelingsbestuurder of provinciaal voorzitter
  • Op landelijk niveau: lid partijbestuur en/of dagelijks bestuur of partijvoorzitter

Competenties zijn vooral extern gericht:
Algemene competenties: Authenticiteit, Omgevingsgericht, Ontwikkelingsgericht, Uitdragen
Specifieke competenties: Inleven, Leidinggeven, Visie

Zelfselectiescan

Wil je actief worden voor het CDA, maar weet je nog niet precies welke rol bij je past? Doe dan de Zelfselectiescan en vul de online vragenlijst over je interesses, motivatie en competenties in. En ontdek of jij meer een Bouwer, Bezieler, Bestuurder of Volksvertegenwoordiger bent! Na het invullen van de scan ontvang je een persoonlijk advies over welke rol (rollen) het beste bij jou past (passen).

Oriënterende fase

Voorbereidende fase