Deze training is bedoeld voor CDA’ers die zich verkiesbaar hebben gesteld voor Provinciale Staten en op de kandidatenlijst zijn geplaatst. Als aankomend Statenlid wil je graag goed voorbereid aan het werk gaan. Met deze cursus maak je een prima start!

Resultaat
Leerdoelen
Na de training:

• Heb je globaal inzicht in de werkzaamheden en taken van de provincie en haar bestuurders;
  • Kun je uitleggen wat de CDA-visie op provinciale taken inhoudt;
  • Kun je een korte herkenbare CDA-boodschap formuleren en presenteren.

Online leeromgeving voor cursisten
Via de online leeromgeving van de CDA-Academie bereid je je voor op de trainingsbijeenkomst.Je bestudeert informatie over het besturen van een provincie, bekijkt educatieve video’s, verdiept je in het CDA-gedachtegoed en maakt enkele voorbereidende opdrachten. Van de deelnemers wordt tevens verwacht dat zij de online cursus ‘CDA-gedachtegoed voor politici’ volgen, ter voorbereiding op de trainingsbijeenkomst.

Trainingsbijeenkomst De trainingsbijeenkomst bestaat uit twee dagdelen. In het eerste dagdeel krijg je een presentatie van een ervaren (oud-)Statenlid over het provinciaal bestuur, het werk van een Statenlid, het herkenbaar zijn als CDA’er en CDA-fractie, de relatie met gedeputeerden, het Rijk, gemeenten en waterschappen. Een ervaren (oud-)Statenlid deelt eigen ervaringen met en tips voor het Statenwerk. Eventueel volgt nog een speeddate met (oud-)Statenleden uit de provincie. In het tweede dagdeel volg je de workshop ‘Optreden in het openbaar (speechen)', waarbij je leert om het CDA-gedachtegoed toe te passen in je speech.

Competenties
Basiscompetenties: authenticiteit, omgevingsgericht, ontwikkelingsgericht, uitdragen
Specifieke competenties: visie, communicatie, uitdragen

Wie?
Deze cursus is bedoeld voor CDA’ers die zich verkiesbaar hebben gesteld voor Provinciale Staten. Staat u op de kandidatenlijst, dan kunt u zich aanmelden voor de cursus.

Waar?
De cursus wordt in de provincies georganiseerd door de provinciale consulenten Opleiding & Ontwikkeling

Wanneer?
Vanaf najaar 2018 tot maart 2019

Duur
trainingsbijeenkomst: 2 dagdelen
Tijdsinvestering voor voorbereiding cursusbijeenkomst op online leeromgeving: ± 3 uur.

Aantal deelnemers
Minimaal 8 – maximaal 12 deelnemers

Kosten
35 euro

Aanmelden Je kunt je op de website van het Steenkampinstituut www.cda.nl/si aanmelden of via de DIRK app. De inschrijving start november 2018.

Advies vervolgtraject: training: Fractie-in-Topvorm
Heeft u de behoefte om met uw gehele nieuwe fractie samen te werken aan een concreet actieplan voor de komende periode. Wilt u met uw nieuwe fractie graag werken aan het formuleren van een krachtige en gezamenlijke  boodschap? Heeft u een goede boodschap, maar zoekt u nog naar een juiste benaderingswijze richting uw doelgroep? Heeft u tijdens een Statenvergadering of een media -interview problemen om bij uw eigen verhaal te blijven? Dan is de CDA training ‘Fractie In Topvorm’ (FIT) misschien wat voor u!

De FIT-training is tot stand gekomen door een samenwerking tussen het CDA Steenkampinstituut en Debat.NL, die professionele communicatietrainers levert voor deze fractietraining. De training is bedoeld voor uw gehele CDA-fractie en duurt ongeveer 3 uur. Voorafgaand aan de training kunt u bij de trainer aangeven welk thema voor uw fractie het belangrijkst is, zodat de training zo goed mogelijk aansluit bij uw trainingsbehoefte. Klik hier voor meer informatie.

Deze training voor kandidaat-Statenleden is vernieuwd!

• Nu een combinatie van een online cursusdeel en trainingsbijeenkomst over het werk van een Statenlid, herkenbaar zijn als CDA'er en CDA-fractie, plus een Speechtraining

Waar & wanneer?

In de periode november 2018 tot maart 2019. In diverse provincies wordt deze training georganiseerd door de consulenten opleiding & ontwikkeling. Meer data & locaties volgen zo spoedig mogelijk.

• 25 januari 2019, 16.30-20.30 uur in Groningen, hotel Faber te Hoogezand
  • 02 februari 2019, 09.30 - 13.00 uur in Den Haag, CDA Partijbureau

Kosten

€ 35,-. Dit is inclusief toegang tot online cursusdeel en een training van 2 dagdelen op locatie.