Nu vernieuwd met toegang tot nieuwe online leerplatform!

Het Steenkampinstituut heeft speciaal voor (beginnende) fractievoorzitters van het CDA een nieuwe cursus fractievoorzitterschap ontwikkeld. Deze cursus gaat in op de rollen van de fractievoorzitter. Welke rollen ziet u? Hoe zien anderen dat en wat wordt er in de verschillende rollen van u verwacht?

Uitgebreid staan we stil bij de feitelijke situatie waarin u zich bevindt. We gaan kijken naar uw fractie en geven u handvatten om van uw fractie een echte CDA-fractie te maken die zijn doelen en idealen gaat realiseren. Er is ruimte om daadwerkelijk aandacht voor iedereen te hebben en ook te kunnen oefenen met de verschillende rollen die de fractievoorzitter zal vervullen. De cursus kenmerkt zich door een combinatie van bewustwording en oefening, uiteraard met een verbinding met het CDA-gedachtegoed en de gelegenheid te bouwen aan een eigen netwerk van fractievoorzitters.

In vier dagdelen wordt er ingegaan op de volgende onderdelen:

1. CDA Leiderschap - Doelen bepalen aan de hand van program/kiezer/achterban
  2. Politiek Leiderschap - Het speelveld verkennen: wie spelen er mee, wie kom je tegen, hoe zet je het in, wie zijn vrienden?
  3. Bestuurlijk Leiderschap - Het politieke bedrijf: waar heb je mee te maken? En integriteit
  4. Persoonlijk Leiderschap – Timemanagement en intervisievaardigheden.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn:

• Wat is het verschil tussen raadslid zijn en fractievoorzitter zijn?
  • (politiek) Leiderschap: Hoe stel ik mijn politiek doel vast en hoe leg ik verantwoording af?
  • Hoe moet je werken met een team (dat je niet kiest)
  • Schaken op het politieke speelveld: Hoe krijg ik een meerderheid, en wat is mijn rol als fractievoorzitter daarin?
  • Schakelen tussen politieke doelen en democratische processen (eerste aanspreekpunt bij calamiteiten bijvoorbeeld)
  • Hoe ben ik een boegbeeld voor de buitenwereld?

Competenties
Algemene competenties: Authenticiteit, Omgevingsgericht, Ontwikkelingsgericht, Uitdragen
Specifieke competenties: Beïnvloeden, Communiceren, Politieke sensitiviteit, Leiderschap

Wie
Voor (beginnende) fractievoorzitters

Duur
4 dagdelen (cursusbijeenkomsten) + online cursusomgeving

Kosten
Deelnemersbijdrage: € 120,- voor 4 dagdelen cursus plus toegang tot online cursusgedeelte op ons vernieuwde online leerplatform CDA Academie.

Deelnemers
Minimaal 8 – maximaal 16 deelnemers

Data & locaties

• Zeeland, Goes: zaterdag 26 januari 2019, 09.30-16.30 uur & vrijdag 8 februari 2019, 16.30-21.30 uur

Prijs:

Aanmelden en interesse doorgeven

Veel geleerd over de rollen van de fractievoorzitter en over leiderschap!

Prima combinatie van klassikaal en online leren: zeer effectief!