Deze training is bedoeld voor CDA’ers die zich verkiesbaar hebben gesteld voor het waterschapsbestuur en op de kandidatenlijst zijn geplaatst. Als aankomend bestuurder van een waterschap wil je graag goed voorbereid aan het werk gaan. Met deze cursus maak je een prima start!

Resultaat
Leerdoelen

• Heb je globaal inzicht in de werkzaamheden en taken van het waterschap en het waterschapsbestuur;
  • Kun je uitleggen wat de CDA-visie op het waterschap inhoudt;
  • Kun je een korte herkenbare CDA-boodschap formuleren en presenteren.

Online leeromgeving voor cursisten
Via de online leeromgeving van de CDA-Academie bereid je je voor op de trainingsbijeenkomst. Je bestudeert daar literatuur (o.a. de Handreiking voor de CDA-waterschapsbestuurder 2019), bekijkt educatieve video’s en maakt een online kennistest. Daarnaast ga je, ter voorbereiding op de trainingsbijeenkomst, aan de slag met het schrijven van een ‘elevator pitch’. Via de online leeromgeving krijg je toegang tot achtergrondinformatie over het werk van het waterschap, wet- en regelgeving en de waterschapsverkiezingen.

Trainingsbijeenkomst
Tijdens de trainingsbijeenkomst wordt ingegaan op de CDA-visie op het waterschapsbestuur vanuit de vier uitgangspunten van het CDA. Aan de hand van een casus wordt in een rollenspel geoefend hoe je jezelf als herkenbaar CDA’er kunt presenteren en je boodschap pakkend kunt overbrengen. Daarnaast ga je oefenen met speechen, gericht op de campagne.

Onderwerpen die aan bod komen

• Waarom stemmen voor het waterschap, de campagne en actuele zaken
  • De globale inzichten m.b.t. de werkzaamheden en taken van het waterschap en waterschapsbestuur;
  • De CDA-visie op het waterschap;
  • Het formuleren en presenteren van een korte herkenbare CDA-boodschap.

Competenties
Basiscompetenties: authenticiteit, omgevingsgericht, ontwikkelingsgericht, uitdragen
Specifieke competenties: visie, uitdragen

Wie?
Deze training is bedoeld voor CDA’ers die zich verkiesbaar hebben gesteld voor het waterschapsbestuur. Staat u op de kandidatenlijst, dan kunt u zich aanmelden voor de cursus.

Waar?
Deze training wordt in diverse provincies / regio's  georganiseerd door de provinciale consulenten opleiding & ontwikkeling.

Wanneer?
Vanaf najaar 2018 tot maart 2019

Duur
Trainingsbijeenkomst: 1 dagdeel van 4 uur.
Tijdsinvestering voor voorbereiding cursusbijeenkomst op online leeromgeving: ± 3 uur.

Aantal deelnemers
Minimaal 8 – maximaal 12 deelnemers

25 euro

Aanmelden
Je kunt je op de website van het Steenkampinstituut www.cda.nl/si online aanmelden of via de DIRK app. De inschrijving start binnenkort (november 2018). Staat de cursus nog niet in jouw provincie /regio op de planning? Geef dan hiernaast alvast je interesse door.

Cursusprijs

35 euro, dit is inclusief toegang tot online cursusdeel + training op locatie met trainer (exclusief lunch)

Waar en wanneer?

• 01 februari 2019, 16.30-20.30 uur in Groningen, hotel Faber te Hoogezand (afwijkende prijs van 25,00 euro)
  • 02 februari 2019, 10.00 - 14.00 uur in Den Haag, CDA Partijbureau

Aanmelden

Meld je aan voor een van onderstaande trainingslocaties (er volgen er binnenkort meer). Staat de training in jouw regio nog niet op de planning? Geef dan hieronder je interesse door.