Omschrijving

De belangrijkste taak van een afdelingsbestuur in de vierjaarlijkse politieke cyclus is ervoor zorgdragen dat het CDA meedoet aan de verkiezingen met een lijst authentieke en herkenbare christendemocraten.De afdelingsvoorzitter vervult hierbij, samen met de fractievoorzitter, een belangrijke rol door jaarlijks functioneringsgesprekken te voeren met de fractieleden. In het functioneringsgesprek wordt het functioneren besproken en worden eventueel ontwikkel- en verbeterpunten benoemd. Beoordelingsgesprekken, die één keer in de vierjaarlijkse cyclus worden gehouden, hebben tot doel om een oordeel uit te spreken over het functioneren van het raadslid, de fractievoorzitter en de bestuurder in de afgelopen periode. Dit oordeel wordt gebruikt om te beslissen of het fractielid / fractievoorzitter opnieuw in aanmerking komt voor een (verkiesbare) plek op de kandidatenlijst. In het beoordelingsgesprek met de wethouder kan de afdelingsvoorzitter slechts voorwaardelijke garanties geven over continuering van het wethouderschap na de verkiezingen.

Hoe bereid je een functionerings- of beoordelingsgesprek goed voor? En hoe voer je nu effectief zo’n gesprek? In deze training krijg je hiervoor praktische handvatten aangereikt en oefen je met gesprekstechnieken.

Opzet training:
In de online sessie oefen je gesprekstechnieken waarmee je adequaat een functionerings- of beoordelingsgesprek kunt voeren. Vooraf bereid je je op deze sessie voor door informatie te bestuderen in de online leeromgeving van de CDA-Academie. Toegangsgegevens voor deze leeromgeving ontvangt je z.s.m. via een aparte e-mail.

Doel & Doelgroep

Na de training:

• heb je inzicht gekregen in de verschillen tussen functionerings- en beoordelingsgesprekken;
  • ben je in staat op effectieve wijze functionerings- en beoordelingsgesprekken te voeren;
  • ben je in staat de competenties van de persoon waarmee je een gesprek voert in kaart te brengen en te analyseren;
  • ben je in staat het gesprek goed op te bouwen;
  • ben je in staat de motivatie van je gesprekspartner te verhogen;
  • heb je geoefend met lastige situaties, zoals confronteren en omgaan met emoties.

Doelgroep

De training richt zich op afdelingsbestuurders en fractievoorzitters die functioneringsgesprekken (gaan) voeren met gemeenteraadsleden en/of wethouders.

Werkvormen en opzet

Werkvormen & opzet

• De deelnemer bereidt zich op de online sessies voor via de online leeromgeving.
  • In de online sessie wordt vooral geoefend met het oefenen van gesprekstechnieken die nodig zijn voor het adequaat kunnen voeren van een functionerings- of beoordelingsgesprek.

Prijs
Aan deelname zijn geen kosten verbonden.

Tijdsduur
De training neemt minimaal 2,5 a 3 uur in beslag, exclusief pauzes.

Aantal deelnemers
Minimaal 6 – maximaal 12 deelnemers.