In de oppositie .... en nu? is vernieuwd!

Zit jouw fractie in de oppositie? Volg de vernieuwde cursus In de oppositie... wat nu?

Deel 1 is een online cursus (e-learning) die elke persoon individueel kan doorlopen. Deze ‘leveren’ wij via onze nieuwe (!) leeromgeving. Hier zit onder meer video materiaal van Ruth Peetoom, Ton Spek en Jan Schinkelshoek.

Deel 2 is een ‘napraat sessie’ die een trainer van het Steenkampinstituut begeleidt. Dit deel is optioneel maar wel aan te bevelen.

Deel 1. Online cursus

In deze cursus komen vooral ervaringen naar voren van ‘lotgenoten’, fracties in het land die eerder in de oppositie hebben gezeten en die hun ervaringen, tips en trucs met jullie delen. Ook komen experts aan het woord die rondom dit onderwerp ervaring hebben. Zij vertellen elk hun verhaal, hoe zij het beleefd hebben.

Praktische informatie

De kosten voor de online cursus (deel 1) zijn € 7,50 / p.p.
Aanmelden voor het online deel kan op elk moment van de dag. Na online aanmelding & betaling ontvangt u direct inlogcodes en kunt u meteen van start op onze nieuwe online leeromgeving.

Boosheid en verdriet; het is er gewoon. Zo simpel is het.

1. Verwerking

Een enorm verlies, gelijk gebleven of misschien zelfs winst. Alle drie de mogelijkheden kunnen aanleiding zijn om in de oppositie terecht te komen. Hoe je ermee om moet gaan staat allerminst vast. In dit onderdeel van de cursus geven we ruimte aan emoties die leven.

2. Herbezinning

En nu de blik op vooruit. Waar staan we als fractie eigenlijk voor? Wat willen we de komende jaren gaan bereiken? Hoe pakken we dat aan? Deze vragen komen aan bod bij het cursusonderdeel 'Herbezinning'.

3. Strijdbaar en zichtbaar

Strijdbaar zegt eigenlijk al genoeg. Knokken met elkaar. Knokken in de periode die voor je ligt om alles eruit te halen. En wat je eruit haalt moet ook te zien zijn. Zichtbaarheid van je fractie binnen de raad, maar juist ook daarbuiten, staat centraal in dit cursusonderdeel. Je krijgt tips om kansen de grijpen in je nieuwe rol als oppositiepartij.

Rode draad door de cursus

De casus van de fractie Maasdam loopt als een rode draad door deze cursus. Deze dient als houvast voor de verschillende cursusonderdelen, van verwerking, via herbezinning, strijdbaar en zichtbaar zijn, tot tips voor het zetten van stappen in uw nieuwe rol als oppositiepartij. Aan de hand van deze casus krijgt u gaandeweg meer inzicht in uw nieuwe rol en wordt u op weg geholpen om voor uw fractie een actieplan voor de toekomst te maken.

Deel 2. Begeleidingssessie

Deel 2 is een ‘napraat sessie’ die een trainer van het Steenkamp begeleidt. Dit deel is optioneel maar wel aan te bevelen. Als voorwaarde voor deel 2 is wel dat men deel 1 (online cursus) heeft gevolgd. Dit is voor een betere en grotere opbrengst voor je fractie.

Praktische informatie

Een napraat/begeleidingssessie (deel 2) kost € 100,- inclusief reiskosten. Het plannen van de begeleidingssessie doen we graag in overleg met u zodat we een moment vinden dat het voor u en onze trainers goed uitkomt. Bel ons of stuur uw aanvraag per mail, dan nemen wij contact met u op.

E-mail: si@cda.nl
Telefoon: 070-3424860 (secretariaat)
Vraag naar Herman Broeksma

Het is een kans om het CDA opnieuw op de kaart te zetten.

Training Fractie in Topvorm:aanrader!

Als vervolg op de cursus In de oppositie... wat nu? kunnen we uw fractie van harte de Training Fractie in Topvorm aanbevelen. Bij deze training, die wordt verzorgd door professionele trainers van Debat.nl waarmee we samenwerken, kan maatwerk geleverd worden.
In deze training kan uw nieuwe rol als oppositiepartij centraal komen te staan. Waar het in de cursus In de oppositie wat nu? voornamelijk gaat om het verwerken van het feit dat u na zo'n lange tijd opeens in de oppositie zit, het inventariseren van de verschillen tussen de coalitie- en oppositierol, en het delen en leren van ervaringen van anderen, gaat u in de training Fractie in Topvorm samen met de trainer aan de slag met maken van een (actie) plan, waarmee uw fractie de komende tijd zijn oppositierol actief kan oppakken.

Macht bestaat niet in hard of vaak slaan, maar raak slaan. Honoré de Balzac