Deel 4 Kandidaat-raadsledencursus: Ik ben raadslid, nu verder!

Gefeliciteerd! Je bent gekozen als raadslid, nu verder! Speciaal voor jou als beginnend raadslid organiseren we het vierde deel van de Kandidaat-raadsledencursus. De volgende aspecten komen daarin aan bod:

• Speelveld van het raadslid
  • Intervisie
  • Integriteit
  • Drijfveren en ambities
  • Timemanagement

In dit onderdeel kun je als startende raadsleden de eerste ervaringen met elkaar uitwisselen. De trainer begeleidt je daarbij en besteedt aandacht aan de situaties en vraagstukken waar je tegenaan loopt.

Waar & wanneer?

• Zaterdag 26 mei, 09.30-12.30 uur, Locatie: Turf Hoorn, Gedempte Turfhaven 19, Hoorn, of
  • Zaterdag 16 juni, 09.30-12.30 uur, Locatie: Noorddamcentrum, Noorddammerweg 1, Amstelveen: aanmelding gesloten

Aanmelding

• De inschrijving voor locatie Amstelveen op 16 juni is gesloten

Informatiebijeenkomst WMO en Jeugdhulp voor raadsleden

Met de invoering van de WMO 2015 en Jeugdwet, en de hervorming van de langdurige zorg is het zorgstelsel in Nederland grondig herzien. Gemeenten zijn nu vergaand verantwoordelijk voor het organiseren van zorg en ondersteuning. Dagelijks komen zij voor nieuwe uitdagingen te staan en het beleid blijft in beweging. Hoe zitten de WMO en de Jeugdwet in elkaar, welke thema’s zijn vanuit cliëntperspectief actueel, en wat betekent dit voor de gemeenteraad?

Het programma bestaat uit de volgende onderdelen:

• De Kanteling
  • Wettelijk kader Wmo 2015 en Jeugdwet
  • Relatie en overlap met andere wetgeving
  • PGB regelingen
  • Kerntaken van de gemeente en regelruimte binnen de Wmo
  • Vormen van cliëntparticipatie in de beleidsvorming

Actuele casuïstiek en jurisprudentie zijn verweven in het gehele programma. Deelnemers kunnen vooraf vragen en casuïstiek uit de eigen gemeente insturen. Deze worden zoveel als mogelijk verwerkt in het programma.

Doegroep

De bijeenkomst is bedoeld voor raadsleden van het CDA die actief zijn in gemeenten in Noord Holland. Deze bijeenkomst is geschikt voor zowel nieuwe als ervaren raadsleden.

Het doel

Deze informatiebijeenkomst biedt kaders om actuele casuïstiek die speelt in de eigen gemeente te herkennen vanuit juridisch perspectief en vanuit cliëntperspectief, en ruimte te verkennen om het beleid op basis van cliëntervaringen bij te sturen.

Over gespreksleider Clientenbelang

De informatiebijeenkomst wordt geleid door belangenbehartiger Christiaan Dol. Hij ondersteunt als juridisch adviseur de onafhankelijke cliëntondersteuners van Cliëntenbelang met informatie en oplossingsrichtingen. Hij begeleidt dagelijks zelf cliënten die tussen wal en schip vallen bij het verkrijgen van passende zorg en voorzieningen en adviseert gemeenten en professionals. Hij kent de haarvaten van het beleid en ervaart in de dagelijkse praktijk waar het voor cliënten kraakt en schuurt.

Waar en wanneer?

Datum: maandag 10 september 2018, 18.00-22.00 uur
Locatie: Buurtcentrum De Pelikaan, Kervelstraat 185-A in Krommenie

Kosten?

Deelname is gratis. Deze bijeenkomst wordt u aangeboden door CDA Noord-Holland.

Casuïstiek of vragen doorgeven?

Heeft u casuïstiek of vragen, die u graag aan de orde wilt laten komen? Dien deze dan bij voorkeur uiterlijk 15 augustus in bij Marc Haverkamp via haverkampmc@noord-holland.nl

Nieuw! Online cursus CDA-gedachtegoed voor politici

Het vertalen en toepassen van de 4 kernbegrippen in de praktijk, daar gaat het in deze cursus om. Met bijdrages van Wopke Hoekstra en Anne Kuik en aandacht voor positionering is deze nieuwe cursus een must voor jou als CDA-politicus. In drie stappen - oorsprong, toepassing en positionering - word je als CDA-politicus, in welke bestuurslaag dan ook, meegenomen in het CDA-gedachtegoed. Word of ben je CDA-politicus? Dan is deze cursus een must voor jou! De cursus komt in juni beschikbaar. Geef hiernaast alvast je belangstelling aan ons door.

Wanneer gaat deze cursus online?

Naar verwachting eind juni 2018

Online Basiscursus CDA-gedachtegoed

Kun jij in gewone taal duidelijk aan je buurman uitleggen wat de vier kernwaarden van het CDA zijn? Lukt jou dat altijd, dan hoef je de nieuwe online basiscursus CDA-gedachtegoed niet meer te volgen. Of toch wel? Test nu online je kennis en leer op een leuke en aansprekende manier meer over de vier kernbegrippen en hoe je deze met actuele voorbeelden naar de dagelijkse praktijk kunt vertalen.
Ben je benieuwd naar de animaties, uitleg in woord en beeld, interviews en kennistests? Lees hier meer over de online cursus!

Online cursus Social Media

Voor politici zijn sociale media handig om hun boodschap te verspreiden en om te communiceren met (potentiële) kiezers. Maar Hoe kun je dat als CDA-politicus nu het beste aanpakken? Wat kun je allemaal met sociale media en wat zijn de beperkingen? Deze vragen staan centraal in de online cursus. U heeft de keuze om na afloop deel te nemen aan een groepsbijeenkomst.

Kandidaat-raadsledencursus

Sta je op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 en word je misschien voor het eerst raadslid? Er komt dan veel op je af: campagne voeren en de eerste maanden in de raad. Als je nu al begint met je daarop voor te bereiden, kom je straks niet voor verrassingen te staan. De cursus bestaat uit drie cursusbijeenkomsten en een online gedeelte bestaande uit literatuur, opdrachten en kennistests.

Waar & wanneer?

Cursusdata:
23 januari 2018, 19.30-22.00 uur en
3 februari 2018, 09.30-16.00 uur
Locatie: Noorddamcentrum in Amstelveen,
Noorddammerweg 1, 1187 CM

Cursusgeld?

€ 75,- inclusief toegang tot online leeromgeving en deelnemersmateriaal en 3 cursusbijeenkomsten onder begeleiding van ervaren trainers.

Kandidaat-raadsledencursus

Waar en wanneer?

Aanmelding voor alle onderstaande cursussen is gesloten:

• Regio Zuid: Zuid-Kennemerland en Amstel en Meerlanden: 29 november en 16 december 2017, aanvang 19.30 uur op 29/11 (deel 1), 09.30-16.00 uur op 16/12 (deel 2&3), Locatie: Karavanserai in Badhoevedorp.
  • Regio Midden: IJmond, Zaanstreek/Waterland en Regio Alkmaar: 7, 14 en 22 november 2017, aanvang 19.30 uur, Locatie: Buurtcentrum De Pelikaan in Krommenie.
  • Regio Noord: West-Friesland, Regio Alkmaar, Kop van Noord-Holland: 6 en 18 november 2017, aanvang 19.30 op 6/11 (deel 1) en 09.30-16.00 uur op 18/11 (deel 2&3), Locatie: Het Huis VerLoren in Hoorn.
  • Regio Oost: Gooi en Vechtstreek en Amstel en Meerlanden: 13, 20 en 27 november 2017, aanvang 19.30 uur, Locatie: Het Lichthuis in Weesp (deel 1&2 op 13/11 en 20/11), Witte Kerk in Naarden (deel 3) op 27/11

€ 75,-

Consulent opleiding & ontwikkeling Noord-Holland - Marc Haverkamp

Meer weten over cursussen en trainingen in Noord-Holland? Vraag het uw consulent Opleiding & Ontwikkeling Marc Haverkamp. Hij kan u of uw fractie adviseren over de opleidingen van het Steenkampinstituut en deze organiseren in uw provincie.