Kersverse Europarlementariër Tom Berendsen (CDA) laat er geen gras over groeien. Op zijn eerste dag voelt hij de Europese Commissie al aan de tand over de aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning. Berendsen vraagt de Commissie naar haar toekomstplannen op lange en korte termijn om deze vorm van georganiseerde criminaliteit tegen te gaan.

Berendsen: “De drugscriminaliteit en gerelateerde ondermijning zijn in Brabant een groot probleem. Maar de gebruikers van drugs zitten in heel Europa. Daarom is dit niet alleen een Brabants probleem, maar ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle Europese landen om dit probleem aan te pakken. Ik hoop met deze vragen een discussie te starten met de Europese Commissie om te kijken hoe zij onze provincie kunnen helpen dit probleem aan te pakken.”

Leden van het Europees Parlement kunnen door het stellen van schriftelijke vragen aan de Europese Commissie of bijvoorbeeld aan de Raad van Ministers, parlementaire controle uitoefenen. De Europese Commissie heeft nu zes weken de tijd om op de vragen van Berendsen te reageren.