Naast het verdelen van de Europese "top jobs" speelde er de afgelopen dagen nog een discussie achter de schermen in Brussel: welke Europarlementariër krijgt welke portefeuille toebedeeld? Van de 751 leden van het Europees Parlement kan maar een klein deel in de meest gewilde parlementscommissies plaatsnemen.  Eén van de 'populaire' commissies is de Industriecommissie, waar ook het Europese onderzoeks- en energiebeleid op tafel komt. Als nieuwste lid van de CDA-delegatie in het Europees Parlement heeft de Brabantse Tom Berendsen een plek in deze commissie weten te bemachtigen.

Berendsen: "Ik heb een zware, maar erg belangrijke portefeuille gekregen. Ik ben blij met het vertrouwen en ga vol energie aan de slag. Een haalbare en betaalbare energietransitie is één van de grootste uitdagingen voor de komende jaren. Juist daar moeten we als EU samenwerken. Industrie en innovatie zijn belangrijk voor Brabant en heel Nederland, want zonder beiden is er geen betaalbare verduurzaming mogelijk. Slimme en duurzame bereikbaarheid is een belangrijk speerpunt voor de toekomst”.

Naast de Industriecommissie wordt Berendsen ook lid van de commissie Regionale ontwikkeling, hij treedt daarmee in de voetsporen van vertrekkend Europarlementariër Lambert van Nistelrooij (CDA), ook een Brabander. "Naast de grote grensoverschrijdende zaken zoals het klimaat, veiligheid en onze positie in de wereldeconomie, speelt veel Europees beleid zich ook gewoon dichtbij huis af. Ik wil me in de commissie Regionale ontwikkeling inzetten voor het behoud van de eigenheid van onze- regio's. Eindhoven is geen Marseille en de Brabantse dorpen zijn niet te vergelijken met het Poolse platteland. Daarom is het belangrijk dat volksvertegenwoordigers in Brussel luisteren naar de regio’s en steden en ze de ruimte geven, want zij weten wat nodig is" aldus Berendsen.