Op vrijdag 3 mei voormiddag was Tom Berendsen op uitnodiging van CDA Gemert-Bakel aanwezig bij een werkbezoek aan Creative Productieon op industrieterrein Scheiweg in Gemert. Het bedrijf is deelnemer in project Fieldlab 4.0 De Peel, een project van Innovatiehuis De Peel.

Vervolgens waren een aantal lokale coöperaties uit de regio uitgenodigd in het Boerenbondsmuseum, het geboortehuis van Pater van den Elsen, oprichter van diverse coöperaties zoals de Rabobank, Agrifirm (voorheen Cehave) en Vion (voorheen Vee- en Vleescentrale van de NCB). Gesproken werd over de vraag hoe belangrijk de maakindustrie en lokale coöperaties zijn voor het behoud van de leefbaarheid van het Brabantse platteland nu vooral hoopopgeleide jongeren dreigen weg te trekken naar de steden. En hoe Europa en in het bijzonder het Europees Parlement hen daarbij kan helpen. Het bezoek werd afgesloten met opnames voor de lokale Omroep Centraal.

Interview met Tom Berendsen.

Interview met Lambert van Nistelrooij.